Prachtig jeugdboek waar vriendschap, hoop en angst dicht bij elkaar liggen

Oueddanielle 21 april 2020
De balletschoenen van Aya is een jeugdboek over vluchten voor een oorlog en een meisje met een droom, een boek waar hoop en angst naast elkaar liggen.

Na het prachtige voorwoord van Ahmed Joudeh ( Danser van het Nationale Ballet) dat ook voor de lezer bestemd is zit je wat mij betreft gelijk in de juiste sfeer.

Aya is gevlucht samen met haar pas bevallen moeder, haar babybroertje die op moment van vluchten niet ouder is als een paar weken en haar vader.
De oorlog is dan al een tijdje aan de gang en wanneer en waarom ze moesten vluchten krijg je in kleine beetje door middel van flashabacks te lezen.
Door het op deze manier te doen is het ook voor de meeste jeugdige lezers waarvoor dit toch nog een "ver van mijn bed" onderwerp is goed te behappen en begrijpen.
Voor Aya is balletdansen haar leven. Het speelde een belangrijke rol in haar leven in Syrie en het is voor haar een manier om even alles te vergeten en in het moment te leven.

Het asielzoekerscentrum ligt in het zelfde gebouw als de dansschool van juf Helena die al gauw oog heeft voor haar talent. Tijdens de schaarse momenten waarop ze in het begin kan dansen bouwt ze een bijzondere vriendschap op met Dotty en al gauw spreken ze bij Dotty af.
Allereerst is de schaamte van Aya heel goed te voelen want ooit had zij ook een goed leven met liefhebbende ouders en een gevulde koelkast. Nu had ze niks , heeft ze last van trauma's en mist ze haar vader die ze onderweg zijn kwijtgeraakt maar daarna door eerlijk te zijn naar elkaar kan de vriendschap bloeien

Haar vader is een chirurg die ook in Engeland gewerkt had en Aya de kennis van de Engelse taal had bijgebracht en was haar steun en toeverlaat geweest thuis in Syrie en gedurende de reis. De moeder van Aya heeft het erg zwaar en beheerst in tegenstellling tot Aya de Engelse taal niet.

Zouden ze haar vader nog weten te vinden? Gaat het Aya en haar moeder lukken om een verblijfsstatus en woonruimte te krijgen in Engeland ? Wordt Aya aangenomen op het Royal Northen de balletschool?

Dit boek en de vriendschappen die in dit boek voorkomen zijn prachtig. Het is een voorbeeld van hoe we moeten omgaan met onze medemens en ze niet links laten liggen omdat ze anders zijn.

Voor in het boek staat een kaart wat vooral voor de jeugdige lezers het boek beter te begrijpen maakt dat Aya een lange en gevaarlijke reis heeft moeten maken opzoek naar een nieuw thuis zonder haar vriendinnen in een vreemd land.

Meer recensies van Oueddanielle