bewonderingswaardige levensverhaal van een sterke en prachtige vrouw

Oueddanielle 17 oktober 2019
De spirtuele allochtoon en het kusjeshuis- Samira Ahale

`De vrijheid zou komen, hoe dan ook. Het was een kwestie van tijd. Ik moest, als ik de overlevering van de profeet Mohamed mocht geloven, geduld betrachten.`

Het kusjeshuis is het tweede boek van Samira Ahale.
Wellicht ken je Samira al van haar blog; de Spirtuele Allochtoon of als eigenaresse van Spirit and Moves waarin ze profesionals begeleid met het maken van keuzes en het leiden naar innerlijk evenwicht, rust, zekerheid en nieuwe kansen.
Ik kende haar nog niet maar daar heeft dit verhaal zeker verandering in gebracht.

Samenvatting
Als kind droomde Samira ervan vrij te zijn, geen hoofddoek te dragen en rond te rennen in een korte broek. Jarenlang deed ze haar hoofddoek stiekem af, was ze bang om betrapt en terug naar Marokko gestuurd te worden. Op haar 23ste vluchtte ze in een huwelijk met een Nederlandse moslim. Het duurde 10 jaar voordat ze de moed had om écht voor zichzelf te kiezen. Ze scheidde zonder medeweten van haar ouders, vanwege het taboe. Ze was 34 en leefde nog steeds een dubbelleven.
Samira besloot dat het tijd was het verleden los te laten en zichzelf onvoorwaardelijk lief te hebben. Vol goede moed begon ze aan een nieuw leven in het Kusjeshuis. Een burn-out, schuldsanering en vechtscheiding volgden. In het diepste dal kwam ze zichzelf tegen. Er was maar één weg: uit het dal, naar het licht. Naar de lang gekoesterde vrijheid.

Ik sloeg het boek open en las het vol bewondering in een keer uit.
Samira heeft een hele fijne schrijfwijze waarin ze met krachtige woorden haar levensverhaal op papier heeft gezet.

Het verhaal begint bij het begin, hoe ze als meisje uit een Marrokaans gezin van 8 kinderen opgroeide tot het moment dat ze in een huwelijk vlucht die ook geen rozengeur en maneschijn blijkt te zijn maar haar wel 2 prachtige kinderen brengt.

èèn ding is zeker stil zitten doet Samira niet ze werkt hard erg hard om te bereiken wat ze wil bereiken.
Haar doel; vrij zijn bereikt ze uiteindelijk ook maar met hèèl veel hobbels die ze gedurende haar levensweg tegenkomt.
Samira studeert en volgt opleidingen, ze werkt, neemt bijbanen en ontdekt.

Enkel respect heb ik voor deze vrouw en hiermee is denk ik een voorbeeld voor vele onder ons.
Het boek is uit maar ik blijf haar nu wel volgen op haar blog.
Dank Samira voor het schrijven van dit inspirerende en motiverende boek.

Meer recensies van Oueddanielle