Niets is wat het lijkt...

Oueddanielle 17 maart 2020
Catherine Steadman- mr Nobody

"De inkt is uitgelopen door het zeewater, maar er staat een woord. Hij staart er verbijsterend naar. Diep van binnen danst het woord op de grens van zijn geheugen. Het antwoord ligt op het puntje van zijn tong. Zo dichtbij dat hij het bijna kan pakken."

Mr Nobody is het verhaal van een arts met een heftig verleden en een patient die vol mysterie zit.
Op een Engels strand wordt een man gevonden: half bewusteloos, geen papieren en niet in staat om te praten. Iedereen toont belangstelling. De ziekenhuismedewerkers voelen zich op onverklaarbare wijze tot hem aangetrokken, de internationale medische experts staan voor een raadsel en de landelijke pers noemt hem Mr. Nobody. Allemaal zijn ze op zoek naar antwoorden. Wie is deze man? En wat is er met hem gebeurd?

Sommige herinneringen kunnen echter beter verborgen blijven.
Neuropsychiater Dr. Emma Lewis wordt gevraagd de patiënt te beoordelen. Dit is haar grote kans: deze zaak kan haar wereldwijde bekendheid opleveren. Maar daar schuilt ook het gevaar. Veertien jaar geleden verliet Emma het dorp waar ze opgroeide en sindsdien heeft ze er alles aan gedaan om elk spoor van haar verleden uit te wissen.
Hoe meer tijd ze met haar patiënt doorbrengt, des te meer alarmbellen er afgaan in haar hoofd. Ze is doodsbang dat hij nét dat ene weet wat niemand anders te weten mag komen.

De prachtige kleuren op de cover spreken me gelijk aan om het boek op te pakken en verder de flaptekst te lezen.
Het boek wordt vanuit diverse personages verteld met die van de man/mr Nobody en dokter Emma lewis als hoofdpersonen.
Al vanaf de eerste bladzijde weet de schrijver me te pakken maar leest het verhaal zich vooral in het begin wel langzaam. Dit komt doordat de personages goed beschreven worden en er ook de nodige medische vaktermen naar je hoofd geslingerd worden.
Beetje bij beetje ontrafeld het verhaal zich en wordt je nieuwsgierigheid gestild. Op het einde komt er toch een onverwachte twist in waardoor het boek moeilijk weg te leggen is.

Pluspunt in dit boek is dat er verwezen wordt naar de Pianoman, het waargebeurde verhaal over de man die in april 2005 aanspoelde met geheugenverlies in Sheerness, een strand in Engeland.
Buiten het verhaal zijn er ook diverse thema's die aanbod komen. Mooi voorbeeld vond ik de journalistiek hierin en hoever ga je voor een goed verhaal/je carriere?

Meer recensies van Oueddanielle