actuele thriller

Oueddanielle 09 maart 2020
`Tracht het niet te begrijpen maar te aanvaarden. Het is gewoon zo. Al die moderne dingen brengen onrust en we laten ze aan ons voorbijgaan.`

Dit boek heeft me verrast! Het is een geen thriller zoals ik ze normaal lees maar door verrassende twist en diverse thema´s die werden aangedaan wel interressant en goed dat je door blijft lezen.

Samenvatting;
Eline Jehaes, een jonge journaliste, strandt met autopech in Koolbeke. Ze gaat op zoek naar hulp in dit geÎsoleerde dorp aan de oevers van de Durme maar ontdekt dat ze er niet welkom is en dat er vreemde dingen gebeuren. Haar nieuwsgierigheid wordt geprikkeld wanneer ze merkt dat er een groep mensen woont met een uitzonderlijke, erfelijke aandoening.
Ze krijgt onderdak bij Sylvia, de uitbaatster van de herberg 'De Koolputten'. Wanneer het lichaam van een jonge, zwangere vrouw uit een beerput wordt gehaald, gaat Eline dieper in het verleden graven. Ze moet te weten komen wat er zich heeft afgespeeld en waarom er over het dorp een dichte sluier van geheimen hangt.

Mijn mening;
Wanneer je de titel, de samenvatting en de cover leest denk je dat dit verhaal zich vooral afspeelt in Koolbeke.
Dit is vrij misleidend want het kent twee verhaallijnen namelijk die van Journaliste in spe Eline Jehaes en die van Hugo Cockaert, CEO van een groot farmaceutisch bedrijf en zijn gezin.

Het verhaal is dan ook opgedeeld in 4 delen. Deel 1 Eline, Deel 2 Hugo, Deel 3 Lea (de vrouw van Hugo) en Deel 4 drie jaar later.
Deel 1 speelt zich grotendeels in het dorp Koolbeke af en dat dit dorpje niet gewoon is kom je al heel snel achter. Men leeft zonder internet en betaald nog met de Belgische Franc. De kerk is erg belangrijk en voert in dit dorp ook de rechterlijke macht uit maar kan je iemand die zulke grote invloed heeft wel vertrouwen?

" De slechte dingen, dat is de duivel zegt ze, die komt op kousevoeten en leidt je af van de poort van God..Het klonk ingestudeerd Gehersenspoeld"
Vele inwoners in Koolbeke lijden aan een voor hen nog onbekende ziekte waardoor ze oa een misvormd gezicht hebben. Eline's nieuwsgierigheid is gewekt en ze gaat op onderzoek uit. Hier komt Hugo om de hoek kijken. Hugo heeft in het verledenbloedonderzoeken gedaan bij de dorpsbewoners en hierdoor een geneesmiddel gevonden voor Osteoporose.

"In feite is het zo dat die ene zeldzame ziekte, het Kolbe-syndroom een oplossing biedt voor een andere veelvoorkomende ziekte"
Hierdoor komen we bij deel 2 en deel 3 waarbij we vooral kennismaken met Hugo en zijn gezin. De diverse problemen en jaloezie die in dit rijke gezin van de CEO topman leven. Deze verhaallijn is ook goed opgezet alleen mis ik heel erg dat Eline de hoofdpersonage uit deel 1 hier geen rol in speelt.
Bij deel 4 komen beide verhaallijnen goed samen al had ik het gevoel dat het omdat er best veel heftige thema's en problemen waren het te snel bij elkaar kwam en het voor mij meer een opsomming als een echte goede climax was.

Dank Thrillerlezers en uitgeverij Hamleybooks voor het vertrouwen, het recensieboek en natuurlijk voor de gezellige leesclub waarin ik deel mocht nemen.
*Het feit dat ik dit boek als recensieboek heb gekregen heeft geen enkel invloed gehad op deze recensie. Hij is dan ook eerlijk geschreven.

Meer recensies van Oueddanielle