Inspirerende lessen voor een gelukkig leven

Oueddanielle 06 oktober 2019
Mungi Ngomane / De wijze lessen van Ubuntu de Afrikaanse filosofie voor een gelukkig leven.

Als je snel wilt gaan, reis alleen. Als je ver wilt gaan, reis dan samen.

Dit boek is een pracht exemplaar zowel de cover als de prachtige Afrikaanse prints in diverse kleuren binnenin het boek . Het boek telt 14 wijze lessen uit de Afrikaanse filosofie voor een gelukkig leven.

Samenvatting
Een Afrikaans gezegde luidt: 'Wijzen bouwen bruggen, en dwazen bouwen muren.' Dus hoe leren we, in een tijd waarin mensen steeds meer van elkaar vervreemden, om bruggen te bouwen? Ubuntu is hierop het antwoord.
Ubuntu komt uit het Xhosa en betekent dat iedereen verbonden is met elkaar: ik ben omdat jij bent. Het is de filosofie die Zuid-Afrika helpt te genezen van de wonden uit het verleden, en de wijsheid van Ubuntu – zoals luisteren, tolerantie, het goede in mensen zien en de bereidheid om te vergeven – kan ook ons helpen de relaties met onze partners, vrienden, familie en collega's te verbeteren.
Als kleindochter van Nobelprijswinnaar Desmond Tutu had Mungi Ngomane dagelijks te maken met de levensfilosofie uit de regenboognatie van haar grootvader en Nelson Mandela. In De lessen van Ubuntu geeft ze deze wijsheden aan ons door.

Wanneer je dit boek in je handen hebt wil je het niet meer loslaten en als je dan toch weg zet in je boekenkast springt hij er gelijk uit en zorgt ervoor dat je het nog vaak gaan oppakken.

Het begint met een voorwoord van Aartsbisschop en mensenrechtenactivist Desmond Tutu zelf.
Je voelt gelijk hoe trots hij is op zijn kleindochter.

Hierna volgt een voorwoord over wat Ubuntu is en hoe zou je dit toe kunnen passen in het dagelijks leven.
Na het voorwoord volgen de 14 lessen die gebaseerd zijn op Ubuntu hetzelfde aantal als de hoofdstukken in de grondwetten van de Rainbow Nation. Rainbow Nation is een term die bedacht is door aartsbisschop Desmond Tutu om het Zuid-Afrika van na de afschaffing van apartheid en de eerste volledig democratische verkiezingen in 1994 te beschrijven en die nog regelmatig in het boek terug zal komen.

De opbouw van alle de lessen zijn het zelfde .
Het begint met duidelijke uitleg van de les. Wat houd de les in? Waarom hebben wij deze les geschreven? gevolgd door duidelijke voorbeelden van waar en hoe deze lessen worden in praktijk zijn toegepast. Hierna krijg je je tips en vraagstukken over hoe je dit zelf kan toepassen bij jezelf.

Dit alles wordt afgewisseld door prachtige Afrikaanse gezegdes en qoutes van inspirerende mensen over de hele wereld.

Mungi is een hoogopgeleide vrouw die afstudeerde Internationale studies en diplomatieke betrekkingen en toch schrijft ze op een hele fijne manier met duidelijke voorbeelden en uitleg dat iedereen het snapt.
Ze is nu werkzaam voor verschillende mensenrechtenorganisaties en beschermvrouwe van de Tutu Foundation die in 2007 is opgericht om te conflicten te voorkomen en op te lossen en mensen samen laten in gesprek te brengen door middel van de Ubuntu Filosofie.
Door haar vele jaren ervaring die ze heeft gedaan en nu ook met ons deelt in dit boek kunnen wij de Afrikaanse Ubuntu filosofie veel meer begrijpen en leren toepassen in deze westerse wereld.

"Ubuntu erkent dat het leven niet altijd makkelijk is. Ubuntu is realistisch en vertelt ons dat zelfs als we lijden in het donker en een heel moeilijke tijd doormaken we nog steeds mensen en het licht verdienen. Wie we ook zijn. En als we ergens anders inspiratie zoeken en ons hart openstellen voor andere, is de kans groter dat we die zullen vinden. "

Mungi heeft een prachtig boekwerk uitgebracht die ik nog vele malen uit de kast zal pakken om me even weer te helpen herinneren en proberen deze wijze lessen toe te passen in het dagelijks leven.

Meer recensies van Oueddanielle