Prachtig debuut over leven en overleven

Oueddanielle 02 december 2019
`Ik had het vaak zat gezien op YouTube en tot nu toe had ik geen problemen gehad met vuur maken.
Maar het tondel was toch een beetje vochtig en het lukte me niet om aan het smeulen te krijgen`

Sal is een verontrustend maar hoopgevend verhaal over overleven, de goedheid van vreemden en de kracht van zusterliefde; een liefde die ons tot buitengewone en onvoorstelbare daden kan aanzetten...
Samenvatting
Hoe ver gaan we om de mensen van wie we houden te beschermen, zelfs als we daarvoor de wet moeten overtreden? Bijna een jaar lang bereidt Sal hun vlucht voor. Ze steelt een landkaart uit de schoolbibliotheek. Met gestolen creditcards koopt ze een kompas, een Bear Grylls-mes, regenjassen en een ehbo-set. Ze leest het sas survival handboek en bekijkt tientallen YouTube-filmpjes. En nu weet ze alles. Hoe je een schuilplaats bouwt en vuur maakt. Hoe je afstanden inschat, konijnen vilt en met een luchtbuks schiet. Maar vooral hoe ze haar zusje Peppa kan beschermen. Peppa is tien jaar, even oud als Sal was toen hun stiefvader haar ging misbruiken. Sal heeft het allemaal uitgedacht: de perfecte moord en de perfecte ontsnapping naar een perfecte wildernis. Maar overleven in de barre Schotse natuur blijkt minder gemakkelijk dan gedacht wanneer de winter strenger wordt en een pijnlijke infectie van Peppa behandeld moet worden. Terwijl de eenzaamheid en de angst om ontdekt te worden steeds meer toenemen, komen helikopters boven hun schuilplaats cirkelen. Deze meeslepende roman dwingt ons na te denken over schuld en slachtofferschap.

mijn mening;
Hier kan ik heel kort over zijn. Wat een prachtig boek . Zodra ik hierin begon zat ik er gelijk in en wou ik het liefste doorlezen om te weten hoe het zou aflopen.

Het verhaal is geschreven vanuit Sal en het verhaal begint gelijk in de door Sal helemaal doordachte perfecte schuilplek in de wildernis van Schotland waarje op de eerste bladzijde al gelijk warm wordt van de zusterliefde en het beschermende moedergevoel wat Sal heeft over haar zusje Peppa.
Langzamerhand tussen de overlevingsskills van Sal door leer je de zusjes kennen en wat ze er toe heeft gezet om naar de wildernis te gaan.
Hoe meer je te weten komt, hoe meer het je aan het denken zet en respect je krijgt voor Sal en wat voor moeilijke jeugd en tijd ze heeft gehad.
Het is met recht dat dit boek al meerdere prijzen heeft gewonnen en mag van mijn part nog meer prijzen winnen.
Mick Kitson, de auteur werd op zijn 40e leraar Engels en omdat ontevreden als hij was met de boeken op de leeslijst voor zijn leerlingen begon hij aan Sal.

Met dit debuut heeft hij een succes neergezet en hopelijk komt er nog meer van zijn hand.

Nederlands Paperback
ISBN 9789059368620