Rembrandt van Rijn vanuit de ogen van zijn maîtresse.

Oueddanielle 13 november 2019
Schilderslief

Simone van der Vlugt heeft al een aantal prachtige Historische romans op haar naam staan en schreef nu met het boek Schilderslief een welgepast eerherstel voor Geertje Dircx.

Samenvatting
Op een julidag in 1650 wordt Geertje Dircx door het vroedschap van Amsterdam aangehouden, in een koets getrokken en voor twaalf jaar opgesloten in het spinhuis van Gouda. Van een proces is geen sprake: ze wordt monddood gemaakt. Haar geliefde Rembrandt van Rijn heeft daartoe opdracht gegeven.
Vanuit het spinhuis blikt Geertje Dircx terug op haar leven. Ze is van eenvoudige komaf, wordt jong weduwe, maar weet zich te redden door als kindermeisje voor een welgestelde familie in Hoorn te werken. Als die betrekking eindigt, gaat ze naar Amsterdam en treedt ze in dienst bij Rembrandt van Rijn. Hij zoekt een kindermeisje voor zijn zoon Titus, omdat zijn vrouw Saskia ernstig ziek is.
Na Saskia’s dood bestiert Geertje al snel het hele huishouden, zorgt voor Titus en voor de eenzame Rembrandt. Jarenlang leven ze als een getrouwd paar, en Rembrandt geeft haar de sieraden uit Saskia’s erfenis. Maar op een gegeven moment blijkt zijn liefde voor Geertje niets meer waard. Geertje laat het er niet bij zitten en klaagt de beroemde schilder aan.

Het is het jaar van Meesterschilder Rembrandt van Rijn en dat is niet te missen.
Juist dit jaar kiest Simone van der Vlugt ervoor om na grondige vooronderzoeken dit boek uit te brengen. We leren hierdoor onze Meesterschilder op een hele andere manier kennen namelijk door de ogen van Geertje Dircx.
Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Geertje en uit alle stukken en bronvermeldingen die achterin het boek staan weet je dat deze Historische roman berust is op de waargebeude feiten.
Ik heb het boek met heel veel plezier beluisterd als luisterboek en er zo van genoten dat ik het daarna nogmaals in boekvorm via de bibliotheek heb gelezen.

Het verhaal is op een prettige en vlotte manier geschreven zoals we van Simone van der Vlugt gewend zijn. Vanaf de eerste bladzijde leef je al mee met het lot wat in Geertjes handen ligt.
Ze heeft het absoluut niet makkelijk als jonge weduwe met kinderwens en dat voel je in alles Geertje heeft veel verdriet ,schaamte en bedrog gekend in haar leven.

Wat mij betreft een echte aanrader voor iedereen die van historische romans houd of meer wil weten over Rembrandt van Rijn vanuit de ogen van zijn maîtresse.

Meer recensies van Oueddanielle