Oueddanielle 04 april 2020
Colombia: Vrede tegen elke prijs - Gerjan Ekenhorst
´De vrede is als een zak aardappelen. Er zitten er vele in. Je moet ze langzaam pellen en koken´

Geïntrigeerd door de cover en het nieuws over Colombia en de FARC, die we al enige jaren met regelmaat op de televisie voor bij zien komen was ik nieuwsgierig geworden . Nieuwsgierig naar meer en dan met name de echte verhalen van de inwoners zelf.

Flaptekst
Colombia ontwaakt in vrede,’ sprak oud-president Santos in 2016, nadat hij de akkoorden met de FARC ondertekende. Toch zijn er sindsdien meer dan 700 sociale leiders en 135 voormalige FARC-strijders vermoord. Zijn de akkoorden dan helemaal voor niets geweest?
In Vrede tegen elke prijs reist Gerjan Ekenhorst dwars door Colombia, op zoek naar mensen die op verschillende manieren met de strijd
te maken hebben gehad. Hij spreekt politici, komt tussen huilende oud-guerrillastrijders te staan en bezoekt een re-incorporatiekamp
van de FARC. Bovendien gaat Gerjan in gesprek met Tanja Nijmeijer, in een poging de nieuwe ‘vrede’ beter te begrijpen.
Ook is dit boek een onderzoek naar de achterliggende problemen van het conflict. Is de onderliggende landproblematiek aangepakt met deze akkoorden? En waarom vindt dit conflict in Colombia eigenlijk plaats? Hoe komt het dat het Colombiaans conflict echt nog niet afgelopen is? Ekenhorst verwerkt een grondige analyse in het verslag van zijn reis door dit prachtige land.

Journalist Gerjan Ekenhorst kwam op zijn zeventiende voor het eerst in Latijns-Amerika Hij studeerde in januari 2018 af op de FARC.
Gerjan Ekenhorst heeft de verwachtingen die ik had over het boek meer dan waargemaakt.
Het boek begint heel fijn met een inleiding, voorgeschiedenis en uitleg over niet alleen de Farc maar ook andere groeperingen die strijden voor hun idealen. Uitleg die ik er nog regelmatig tijdens het leven bij gepakt heb om even te lezen hoe het ook alweer zat.

Dan begint zijn reis. Gerjan weet je door zijn beeldende en vooral eerlijke schrijfstijl te raken en neemt je mee op reis kriskras door Colombia op een manier dat het je ook echt voelt en het je raakt.
Dat Gerjan weet waar hij aan begonnen is dat merk je. Op een slimme manier weet hij afspraken te regelen op plekken met mensen waar niet elke journalist meer binnenkomt.
Deze afspraken en bezoekjes aan diverse mensen maken het boek geloofwaardig en voor mij niet onbelangrijk ook onpartijdig. Of je nu zelf een lid van de Farc bent, als burgemeester in dienst bent van de overheid, getroffen bent geweest door de Farc of het nationale leger maakt voor de auteur niks uit, hij gaat elk gesprek neutraal in en hierdoor krijg je het verhaal vanuit diverse perspectieven te horen.
Het verhaal eindigt als hij weer terug is in Nederland met een gesprek via de laptop met Tanja Nijmeijer.

Voor wie er beeldmateriaal bij wilt moet zeker eens een kijkje nemen op de instagram pagina van de auteur waar hij foto's heeft geplaatst van de reis.
Dit boek telt bijna 100 pagina's en het hadden er van mij nog veel meer mogen zijn.
Het is geen zware kost zoals je wellicht zou denken maar een verhaal wat makkelijk leesbaar en toegankelijk is voor iedereen.
Ik kan dit boek dan ook aan iedereen aanraden die net als ik meer wil weten en de verhalen van de bevolking zelf wilt horen.
Het enige wat ik miste in dit boek was een landkaart van Colombia want nu heb ik er zelf meerdere malen via de atlas bij gepakt om te weten waar wat ligt.
Dank Gerjan dat je ons door middel van het boek meenam op reis!

Auteur ; Gerjan Ekenhorst
Uitgever ; Palmslag