Heerlijk verhaal!

Patrice van Trigt 15 december 2023
Volg het verhaal van Eleonore: Hertogin van Aquitanië, door haar eerste huwelijk met Louis, LodewijkVII, koningin van Frankrijk en door haar tweede huwelijk met Henry, Hendrik II, koningin van Engeland. Ze was een van de meest strijdvaardige en invloedrijke vrouwen van de middeleeuwen in West-Europa.

Marianne en Theo Hoogstraaten nemen de lezers mee in het levensverhaal van Eleonore dat zich in de 12e eeuw afspeelt. Oorlogen, liefdesperikelen, machtsmisbruik en ontvoeringen; 'Wanhoop en Liefde' bevat al deze elementen én meer. Deze historische roman, deels gebaseerd op ware gebeurtenissen, is een waar leesavontuur voor romantische zielen en geschiedenisliefhebbers. Ridders en jonkvrouwen, kastelen en kruistochten; je kunt genieten van al het moois én de uitdagingen van de middeleeuwen. Heerlijk!

In 'Lust en Schande' hebben we kunnen lezen hoe het huwelijk tussen Eleonore en Louis tot stand kwam en met welke uitdagingen vooral zij te maken kreeg. Dit vervolg begint met een terugblik op die periode, heel fijn.
Louis kan het maar niet verkroppen dat er nog geen troonopvolger is én dat zijn vrouw Eleonore er hele andere normen en waarden op nahoudt.  Het huwelijk komt nog verder onder spanning te staan doordat de diepgelovige Louis zich continu laat adviseren door twee geestelijken. Een doorn in het oog van de vrijgevochten Eleonore.
Koning Louis gaat op kruistocht, tot grote opluchting van zijn vrouw. Nu kan ze haar verveling omzetten in het aanvoeren van een leger. Daarmee troeft Eleonore ook haar man af, hij blijkt een slecht strateeg en verliest een groot deel van zijn leger. De kwade toon tussen de twee is daarmee gezet en dat resulteert zelfs in een ontvoering. In Jeruzalem worden ze onthaald door Koningin Melisinde. Al snel ontdekken de vrouwen hun overeenkomsten en smeden een bond. Eleonore zit namelijk gevangen in de situatie, mist haar zussen en vertrouwelingen; ze wil terug naar Aquitanië. Ze is volledig aangewezen op Melisinde om haar te helpen ontsnappen aan de doctrine van haar man en diens gevolg.
De tentakels van de kerk reiken echter ver. Eleonore wordt fysiek én mentaal zwaar op de proef gesteld tijdens een heftige periode. Ze vindt hulp uit onverwachte hoek wat zorgt voor hoop en uitzicht op een nieuwe liefde.

Wat een heerlijk verhaal weer! Het was even wachten op dit tweede deel maar dat wordt meer dan beloond.
De verfijnde schrijfstijl van het schrijversechtpaar weet me keer op keer te beroeren. Vooral de historische romans bevallen me erg goed omdat ze levensecht aanvoelen.
Het is geschiedenisles maar meer dan fascinerend!
De personages doen aan alsof ze zo van het papier tot leven kunnen komen, de gebeurtenissen zijn filmisch te noemen.
Vooral de bijrollen voor de controlerende Tempeliers ten aanzien van Louis, die gebukt ging onder geloofswaanzin, vond ik erg overtuigend.
'Wanhoop en Liefde' mag dan wel een historische roman zijn maar eigenlijk is het een verhaal van alle tijden. Mannen die moeite hebben met sterke vrouwen trouwens net zo :)

Vier mooie sterren!

Meer recensies van Patrice van Trigt