Prachtig boek

Patrice van Trigt 17 februari 2024
Gaby Rasters neemt in 'Wenskind' haar lezers mee in de levens van drie vrouwen en hun meest vurige wens. Ze toont hen in alle kwetsbaarheid en doet dat met respect.

Charlotte en Jasper zijn al heel lang een stel. Nu ze in de dertig zijn krijgen ze vaak de vraag waar de kinderen blijven. Gevoed door haar eigen verleden is vooral Charlotte degene die heel stellig zegt geen kinderen te willen.

Schoonzusje Nicole is hierin Charlotte's tegenpool. Zij deelt haar kinderwens en alles wat daarbij komt kijken met iedereen én op social media. Nicole lijkt daarin geen grenzen te kennen en dat trekt weer z'n wissel op haar relatie met echtgenoot Sjoerd.

Chelsea is een tienermoeder die gebukt gaat onder schuldgevoelens ten aanzien van haar zoontje. Is ze wel in staat om goed voor hem te zorgen, hem een stabiele toekomst te bieden? De omstandigheden zijn allerminst gunstig.

De vrouwen vinden elkaar op een cruciaal moment in hun levens. Door het bieden van steun, vriendschap, een luisterend oor of zelfs een uitweg spelen ze een grote rol in elkaars leven. Ze ontdekken veel met elkaar gemeen te hebben.

'Wenskind' is een veelzeggende titel maar ik had niet kunnen denken dat dit zo'n heftig boek zou zijn. Heftig omdat het intens is, maar ook prachtig. Intens qua emoties en beleving. Prachtig omdat het beeldend maar vooral écht is beschreven. Sterker nog; dit alles kan iedereen overkomen en zal bij veel lezers voor herkenning zorgen. Alles rondom (gewenst) ouderschap is nou eenmaal iets wat veel mensen aanspreekt.

Gaby Rasters blijkt wederom ijzersterk in het neerzetten van een fictief verhaal met daarin ware gebeurtenissen uit haar directe omgeving.
De combinatie van een warme en vlotte schrijfstijl zorgt ervoor dat je het verhaal ingezogen wordt, dat je meeleeft met alles wat iedereen meemaakt. En dat is niet niks in dit geval. De vrouwen, maar ook de mannen, ervaren grote uitdagingen en hindernissen die zich niet laten beïnvloeden door hun vurige wens. Er is sprake van veel verwachtingen en nul garanties.

Iets wat in de samenleving als iets heel 'normaal' wordt aangeduid blijkt in de praktijk heel anders uit te kunnen pakken. Kinderen 'krijg' je niet, dat is iets wat mensen niet altijd realiseren. Het kan een ware uitputtingsslag zijn als je ze graag wilt, maar óók wanneer je ze hebt.
Alles in dit boek gaat gepaard met hoop, geloof en liefde.

'Wenskind' is op meerdere fronten indrukwekkend te noemen. Je ervaart het verdriet, de verwondering, de eenzaamheid van rouw maar ook het optimisme van de personages. Heel bijzonder om te lezen.
De schrijfstijl van Rasters laat zich mijn inziens het beste omschrijven als echt en ongekunsteld. Ze schrijft zoals ze praat; gemakkelijk, helder en heel persoonlijk gericht. Ze weet de gevoelige snaar te raken wanneer situaties daarom vragen maar brengt ook luchtigheid waar nodig zodat het niet te zwaar wordt. Dit boek is een ode aan kinderen in iedere hoedanigheid en hun ouders. Het toont de wrede kant van verlies en de mooie kant van hoop. En daarom vijf sterren.

Meer recensies van Patrice van Trigt