Rotterdam, een moeilijke liefde

Paul 31 januari 2023
Rotterdam… Rotterdam is heerlijk lastig. Ze is mooi door lelijkheid. En door die lelijkheid, veroorzaakt door een Duits bombardement, zijn we haar goedgezind en vergeven we haar haar minder mooie kant. Toch maakt deze liefde Arjen van Veelen alles behalve blind. Het opent juist zijn ogen. En door die ogen ziet hij dat niet het bombardement maar de na-oorlogse drang naar groei de stad heeft hervormd. Direct na de oorlog zijn er zelfs meer gebouwen neergehaald dan tijdens de oorlog. Groei bracht bloei werd er gedacht. Maar die groei bracht, naast een minder fraai aangezicht, nog een ander onvoorzien en onverwacht gevolg: het leidde (gek genoeg) tot minder tijd. Met alle consequenties van dien. Het maakt dat mensen steeds harder moeten werken om die groei te kunnen bijbenen. En niet iedereen kan dat evengoed met uitvallers en polarisatie tot gevolg. Van Veelen weet dit inzicht mooi te verwoorden gezien vanuit zichzelf en vanuit anderen. Het feit dat hij het luisterboek zelf heeft ingesproken zorgt voor meerwaarde omdat je zijn woorden nu ook voelt.

Rotterdam in al haar lelijkheid vanwege het streven naar efficiënte is uiteindelijk prachtig door de mensen die er leven.

Meer recensies van Paul