Connely’s beste

Paulus 23 februari 2021
De boeken van Michael Connelly kun je grofweg onderverdelen in drie series, vernoemd naar de hoofdpersoon. De omvangrijkste – met tot nu toe 22 delen - is die over de politieman Harry Bosch. Daarna volgt de advocaat Mickey Haller met vijf titels. En tenslotte de journalist Jack McEvoy met drie boeken.

Het aardige is dat elk boek iets vertelt over het vakgebied waarin de betreffende hoofdpersonen opereren.
De boeken met Bosch spelen zich of in Los Angelos en bevatten nogal wat kritiek op de corruptie binnen het corps aldaar en het racisme binnen de gelederen van de politie. Twee ernstige problemen die kennelijk van alle tijd zijn.
De titels met Mickey Haller spelen zich vaak grotendeels in de rechtszaal af en geven veel informatie over de in onze ogen bepaald niet ideale jury-rechtspraak.

‘De Dichter’ is het eerste deel uit de McEvoy-serie en ook mijn eerste kennismaking met deze hoofdpersoon. Als oud-journalist was ik meer dan geïnteresseerd naar diens belevenissen. En ik moet zeggen, het was meteen een voltreffer. Kon het boek bijna niet wegleggen.

Ik ga hier niet het verhaal uit de doeken doen. Dat hebben voorgaande recensenten al een beetje gedaan. Wat wel aardig is om te vermelden, is, dat in het boek gerefereerd wordt aan een FBI-project in de jaren zeventig waarin een groot aantal van de beruchtste seriemoordenaars in de USA worden geinterviewed. Het denken daarover stond toen nog in de kinderschoenen en van het maken van profielen hadden ze toen nog nooit gehoord. Over dat werkelijke plaatsgevonden project is een superspannende Netflix-serie gemaakt: Mindhunter, een absolute aanrader die twee seizoenen kent.

Eigenlijk vind ik De Dichter een van de beste boeken van Michael Connelly van wie ik er nu al aardig wat heb gelezen. Mogelijk heeft het er ook mee te maken dat het verhaal een beetje schuurt langs de wereld van de journalistiek. Minpuntje is misschien het iets te lang uitgesponnen einde, dat nogal wat niet helemaal geloofwaardige plotwendingen kent. Maar dat laat onverlet dat de aanloop ernaartoe meer dan de moeite waard is.

Meer recensies van Paulus