Aanklacht tegen juryrechtspraak

Paulus 04 oktober 2020
Een onvervalste rechtbankthriller van eredivisieniveau. Veel boeken van Connelly spelen zich daar af. Niet zo gek als je weet dat hij jarenlang misdaadverslaggever was van de LA Times, de op drie na grootste krant van de VS.

De hele smerige trukendoos die zowel het openbaar ministerie als de verdediging gebruiken, gaat open. En dat maakt het fascinerend. Heel goed beschrijft Connelly het proces waar beide partijen alles proberen om de jury te beïnvloeden. Eigenlijk is het boek een grote aanklacht tegen juryrechtspraak.

Want het mag dan veel spectaculairder zijn dan ons rechtssysteem, je kunt je na het lezen van dit boek afvragen of het ook rechtvaardiger is.

Michael Connelly werkt met een aantal vaste hoofdpersonen. In dit geval treffen twee daarvan elkaar. De advocaat Mickey Haller die in dit boek bij uitzondering in de rol van officier van justitie kruipt. En rechercheur Harry Bosch, de super-solist en ‘lone wolf’ die Haller bijstaat in de herziening van een zaak tegen een kindermoordenaar. Zij moeten het opnemen tegen een louche en publiciteitsgeile advocaat die werkelijk alles uit de kast haalt om de jury op het verkeerde been te zetten. Vooral Bosch is natuurlijk weer groots.

Meer recensies van Paulus