Genuanceerd kijken naar de energie transitie of klimaatplannen van het kabinet

Peter Frederiks 15 augustus 2019
Marco Visscher, ook medeauteur van het boek Ecomodernisme, geeft in een goedlopend verhaal een overzicht van de verschillende manieren waarop wij elektriciteit beschikbaar hebben of krijgen. Hij legt het verschil tussen energie en elektrische energie uit. Als we spreken over zonnepanelen en windmolens dan moeten we ons realiseren dat het nog steeds om hele kleine bijdrage gaat aan onze totale consumptie en dat we ons te weinig realiseren dat er regelmatig geen zon en/of wind is en wat dan.
Hij voert heel bescheiden een pleidooi om in ieder geval ruimte te geven aan denken over kernenergie, want hoe je het ook wendt of keert, het is de schoonste energie met de kleinste CO2 afdruk.
Hij laat zien hoe het in Duitsland behoorlijk aan het mislukken is en dat zou voor Nederland aanleiding moeten zijn om het anders te doen.
En ja, hij bevestigt dat de veranderingen een minimale bijdrage zullen leveren als we kijken naar de wereld, maar dan betekent dat niet dat we dan maar niets moeten doen.
Hij gaat kort in op de ontwikkelingen in Afrika, China en India waar nu veel kolencentrales gebouwd worden, maar zij hebben ook recht op economische ontwikkeling.
Dit boek draagt bij aan nadenken over waar we mee bezig zijn, en ja, kernenergie moet op de klimaattafels aan de orde komen, willen we een betrouwbare elektriciteitsvoorziening blijven houden, zeker noodzakelijk als we alles willen elektrificeren zoals auto's en verwarming.

Meer recensies van Peter Frederiks