Ondernemen zonder scrupules

Peter Frederiks 21 oktober 2019
Dit boek toont op een uitstekende wijze hoe het ondernemerschap van Amerikaanse durfondernemers werkt. De hoofdpersoon Travis Kalanick neemt een idee over van een goede vriend, die op basis van slechte ervaringen met het 's-nachts pakken van een taxi in LA een idee ontwikkelt om door middel van een softwareplatform chauffeur met een auto samen te brengen met de klant.
Bij de ontwikkeling van de dienst gaat men zelfs over lijken want zowel zelfmoorden als moorden worden beschreven ten gevolge van het ontwikkelen van Uber in een nieuwe omgeving. Taxichauffeurs, in New York, hebben soms een miljoen dollar betaald voor een vergunning en door Uber zien ze hun klanten weglopen, want goedkoper en klantvriendelijker.
Daar waar Uber illegaal is worden de Uber-chauffeurs met veel geld ondersteund voor het betalen van boetes, of zelfs vervangen van geconfisqueerde auto's. Er is namelijk eindeloos veel geld beschikbaar, en Kalanick heeft de geldgevers voor het kiezen.
De auteur geeft een mooi chronologisch verhaal van het ontstaan en de ontwikkeling van Uber en uiteindelijk het einde van de carrière van Kalanick die met wel heel veel moeite uiteindelijk vanwege zijn verregaande wangedrag aan de kant wordt gezet. Hij hoeft niet te klagen, hij is nu lid van de 3 komma-club, want in het Amerikaanse stelsel worden 1000-tallen door een komma gescheiden en hij is na de beursgang miljardair.
Als je dit boek gelezen hebt moet je je afvragen of je Uber wel wilt blijven gebruiken, maar wij hebben in Nederland in de meeste gevallen uitstekende openbaar vervoer en daar schort het in vele landen wel aan.

Meer recensies van Peter Frederiks