Hoe lang nog voor de nieuwe wereldorde

Peter Frederiks 06 april 2020
Ik heb dit boek eind vorig jaar gelezen en de huidige ontwikkelingen in de wereld gaf mij aanleiding om alsnog een recensie te schrijven.
Rob de Wijk heeft het boek in drie delen opgedeeld:
1. De sloop van de westerse wereldorde; 2. De opkomst van China; 3. De Chinese wereldorde.

In deel 1 gaat Rob de Wijk in op alle anti-democratische ontwikkelingen die plaatsvinden in de westerse wereld. Opkomende populisten, ondermijning van de rechtsstaat door de pers en de rechterlijke macht permanent aan te vallen, opkomen van de democratisch gekozen dictaturen zoals Hongarije en Polen. De aanvallen met name Poetin op West-Europa. De Europese Unie heeft geen antwoord of visie op de huidige ontwikkelingen in de wereld, op het gedrag van Trump of de opkomst van China.

In deel 2 laat Rob de Wijk zien hoe China langzamerhand het westen inpakt en hun visie voor een Chinese toekomst met strakke hand inrichten. Kijk naar de ontwikkeling van de nieuwe Zijderoute waar China totale controle krijgt over een logistieke keten van China tot in de haarvaten van Europa. Havens worden gekocht, spoorwegen worden op hun kosten uitgebreid of gemoderniseerd. Wij hebben cycli van ontwikkeling gekoppeld aan de duur van de regeringsperiode (bij ons 4 jaren) en veel verder wordt niet gekeken. China heeft een visie uitgewerkt en zullen daar decennia lang aan werken.

In deel 3 gaat Rob de Wijk in op het geopolitieke handelen van China. Uitbreiding van hun defensie apparaat. Hun dreigende handelen in de Chinese zee. Het faciliteren van vele Chinese studenten die overal in het Westen studeren en de beste studieresultaten halen, en met in het westen opgedane kennis terug gaan naar hun land om enorme sprongen in de maatschappelijke en technische ontwikkelingen te bewerkstelligen. Het communistisch kapitalisme lijkt heel goed te werken.
Hij beschrijft dat China hun model aan een ieder zouden willen opleggen. Toen ik het las, voor de Corona-crisis, dacht ik ja, ik denk dat het die kant opgaat. Maar nu denk ik dat Rob een vooruitziende blik had, want het is duidelijk dat China al ongelooflijke invloed heeft op ons welbevinden. Zij maken de medicijnen, zij maken de mondkapjes, zij maken alle materialen nodig om testen te kunnen uitvoeren, magazijnen raken leeg met zeer nuttige (en ook minder nuttige) spullen. Het is al eng ver gekomen met de macht van China.

Een boek wat in deze tijden van Corona heel goed weergeeft wat er in de wereld aan het gebeuren is en dat we als Europese Unie onze knopen moeten tellen en rigoureuze maatregelen moeten nemen om voor onze eigen veiligheid te zorgen en minder afhankelijk te zijn van de zich sterk en snel ontwikkelende grootmacht.

Meer recensies van Peter Frederiks