Observeren is een kunst op zich

Peter Frederiks 04 april 2020
Joris van Casteren kan observeren als geen ander. Ik heb meerdere boeken en verhalen van Joris gelezen en iedere keer vind ik het indrukwekkend zoals hij alles wat hij ziet en hoort ongelooflijk beeldend opschrijft, zonder het geringste oordeel . Hij laat personen in hun waarde en schrijft alles neutraal op. Je kunt zelf een oordeel vormen.

Als je het boek "Het station" hebt gelezen weet je dat het Centraal Station in Amsterdam meer is dan een gebouw met een stationshal en een paar perrons met sporen. Hij beschrijft een enorme "machine" met gangen, interne meren, catacomben, enorme zolders, vele apparaten en allemaal mensen die hun hart en ziel leggen in het optimaal laten functioneren van een spoorwegstation.
Het leest vlot weg en de volgende keer dat ik weer op dat station ben zal ik toch stiekem kijken of ik "geheime" toegangen zie of andere aanwijzingen dat er meer is dan een muur of een gang.

Meer recensies van Peter Frederiks