Een indrukwekkende geschiedenis van de slavernij in Suriname

Peter Frederiks 07 november 2019
Anton de Kom geeft in een compact boek een indringend beeld van de geschiedenis van de slavernij in Suriname. Hij gaat de beschrijving van de gruwelijke mishandelingen van tot slaafgemaakten niet uit de weg en die beelden komen hard binnen. Hij beschrijft hoe de slaven permanent uitgebuit worden en het is onbegrijpelijk dat de landeigenaren zo omgaan met hun personeel, terwijl de oogsten en hun inkomsten wel van deze werkzaamheden afhankelijk zijn. Gelukkig weten grote aantallen slaven te ontsnappen en kunnen in het oerwoud dorpsgemeenschappen vormen die goed weten te overleven, maar permanent moeten vechten voor hun bestaan vanwege militaire expedities die worden ingezet door de landeigenaren en de staat. Het loopt niet altijd goed af voor de slaven, maar bij diverse gelegenheden weten ze met hun primitieve middelen te overwinnen. De Kom citeert uit diverse archiefstukken om zijn verhaal geschiedkundig te onderbouwen. Bijvoorbeeld hoeveel slaven er op een bepaald schip zaten, hoeveel er tijdens de reis zijn omgekomen en hoe de slaven verhandeld werden. Ook laat hij de boekhoudkundige opbrengsten aan de hand van documenten zien. De voetnoten achter in het boek tonen aan waar de gegevens vandaan komen.
Ik heb meerdere boeken over de slavernij gelezen. Dit is het eerste boek dat zonder nuanceringen of opsmuk laat zien wat een ongelooflijke wrede mensonwaardige behandeling de slaven in Suriname hebben gehad.

Meer recensies van Peter Frederiks