Het boek deugt zeker

Peter Thunnissen 17 augustus 2022
Fraaie verzameling van historisch onderbouwde redeneringen waaruit blijkt dat, in tegenstelling tot dat, wat algemeen gedacht wordt, niet de mens kwaadaardig, gemeen, achterbaks en zo meer is, maar dat de omstandigheden de mens onaangenaam maken. Ook uit allerlei proeven en testopstellingen blijkt de mens primair de helpende, ondersteunende kant te kiezen. Voor mij het meest saillante zijn de hoofdstukken waarin de schrijver eerdere onderzoeken, zoals het Stanford Prison-experiment waarbij bleek hoe slécht de mens is als hij de kans krijgt, grondig ontleedt en analyseert waarbij blijkt dat de onderzoekers de omstandigheden waarin het onderzoek plaats vond dusdanig hebben aangepast dat de uitkomsten overeen zouden komen met de “te verwachten” (eigenlijk zelfs: de gehoopte) resultaten. Verhelderende en eigenlijk hoopgevende leesstof.

Meer recensies van Peter Thunnissen