Fraai verhaal

Peter Thunnissen 07 augustus 2022
Door velen genoemd als “beste boek van 2021”. Dát dan misschien ook weer niet, maar het zit er dichtbij. Franzen beheerst de kunst karakters, persoonlijkheden weer te geven op een manier, die jou als lezer helemaal duidelijk maakt met wie je te maken hebt. De karakters die hij beschrijft ken je eigenlijk in je directe omgeving. Sterker nog, veel van je eigen overwegingen en bedenkingen blijken Franzens hoofdfiguren ook te hebben.. en dat alles gelardeerd met pakkende gebeurtenissen, ruime maar steeds prettige en verhelderende flashbacks die hij precies op het juiste moment weet te geven. Hij beschrijft een periode van pakweg anderhalf jaar uit het leven van een kleinsteeds Amerikaans domineesgezin bestaande uit de eerwaarde Russ, zijn vrouw Marion en de kinderen Clem, Becky, Perry en Judson. Het verhaal wordt met wisselend perspectief geschreven, steeds vanuit de gedachtewereld van één der gezinsleden wat ervoor zorgt dat ook de sym- of antipathie voor de verschillende personen wisselt. Alleen Judson doet hierin (nog?) niet mee. Hij is ook pas negen jaar… ik heb het met groot plezier gelezen. Ik begrijp dat het deel 1 van een trilogie is, dus wordt vervolgd.

Meer recensies van Peter Thunnissen