Engelse charme

Peter Thunnissen 07 augustus 2022
Mortimer ken ik als de schrijver van de fameuze, ijzersterke Rumpole-verhalen, dus moest dit ook wel een goed boek zijn. Bij sommige schrijvers wéét je dat het goed zal zijn (Bomans, Wodehouse, Gardam bijvoorbeeld) en inderdaad, dit werk stelt niet teleur.
Het verhaal speelt zich af in het Engelse dorp Rapstone en bestrijkt ongeveer de periode van 1955 tot 1985. Het beschrijft verwikkelingen tussen verschillende dorpsgenoten en gezinnen waarbij afkomst, school, geld en -in mindere mate- godsdienst een rol spelen. Hoofdfiguren zijn de Simcox-broers Henry en Fred, zoons van reverend Simeon, dorpsdokter Salter en zijn dochter Agnes, Leslie Titmuss die zich opwerkt vanuit een arbeidersgezin en de heer van het Fanner-landgoed Nicholas Fanner met vrouw en dochter. Met uitgesproken onderkoelde Britse humor beschrijft Mortimer de reeks gebeurtenissen en interacties tussen de hoofdpersonen die uiteindelijk uitmonden in een Agatha-Christie-achtige ontknoping. Aanstekelijk opgeschreven, waarbij ik ook meen de stijl van Jonathan Coe te herkennen – maar die moet dan goed naar Mortimer gekeken hebben. Knap dat de schrijver de situaties zó beschrijft dat je je er moeiteloos de BBC-serie bij kunt voorstellen!

Meer recensies van Peter Thunnissen