Overstromend ...

Peter Thunnissen 23 maart 2024
Pil van bijna 1200 bladzijden van de hand van de beroemde Harry Potter-schrijfster, die haar detectives onder dit pseudoniem schrijft. Eerder las ik twee van die werken, “Koekoeksjong” en “Zijderups” die “aardig” waren (maar ook niet méér dan dat). Dit boek bevat een mooi gegeven; het betreft het infiltreren door een particulier detectivebureau in een geloofsgemeenschap die voet aan de grond heeft gekregen in Engeland (en andere landen in de wereld). Deze gemeenschap staat onder de hoede van Jonathan Wace (Pappa J) en wordt spiritueel gestuurd door vijf “profeten”, van wie de “Verdronken Profeet” de belangrijkste is, voor de gemeenschap én voor het verhaal. Langzaam maar zeker komt de best wel vreselijke waarheid aan het licht….
Zoals ik zei: mooi gegeven, en de manier van infiltreren in zo’n situatie wordt goed beschreven. Maar…hoewel ik in andere recensies lees dat er “geen woord te veel in staat” vind ik dat dit gegeven ook in de helft van het aantal bedrukte pagina’s goed uitgewerkt had kunnen worden

Meer recensies van Peter Thunnissen