Dr.Sleep

Peter B 24 maart 2020
Dr.Sleep is het vervolg op King's bestseller De Shining, waar de verfilming zonodig nog beter was. Consequentie : de verwachtingen voor de sequel liggen zeer hoog, zeker voor 'n schrijver van het kaliber als Stephen King.

De tiener Danny Torrance uit De Shining is inmiddels volwassen geworden. Het alcoholisme heeft hij van z'n vader overgeërfd, z'n leven lijkt 'n puinhoop. Totdat hij de jonge Abra in z'n (spirituele) leven tegenkomt, die door een soort van telekinetische vampiers wordt belaagd. Dan zal alles van z'n (oude) krachten in de weegschaal leggen om Abra te redden van de dodelijke bedreiging.

Dit boek verloopt in de eerste helft veelbelovend, in de zelfde lijn van De Shining, en is eerst op weg om de zelfde uitstekende beoordeling te verkrijgen als z'n voorloper. Maar naar het einde toe lijkt de typische King-schrijftrant een gedaantewissel te ondergaan, van 'n klassieke 20ste eeuwse thriller, zoals we die van King gewend zijn, naar een modernistische esoterisch getinte screenplay alsof die al op voorhand voorbestemd was om verfilmd te worden : een eenvoudige niet te complexe verhaallijn met veel visuele effecten, ten koste van de waardering van het boek, deze titel kan in mijn ogen de kwotering van zijn voorganger niet evenaren.
De laatste 50 bladzijden heb ik me naar de plot moeten slepen, ik was blij dat ik het einde had gehaald, zo bang was ik dat ik 'n werk van de grootmeester van de horror wegens langdradigheid opzij zou leggen.

Ik twijfelde tussen 3 of 4 sterren, omdat het 'n King'er is heb ik er dan toch 4 gegeven, maar de eerstvolgende keer dat ik nog 'n boek van hem wil lezen zal ik z'n recente titels uit de weg gaan en teruggrijpen naar het oudere vertrouwde werk.

Meer recensies van Peter B