Jorgen Eijt debuteert met zijn korte verhalenbundel 10 duistere verhalen voor het slapengaan, en wat voor een debuut!
De bundel bevat 10 verhalen met/over 10 verschillende personages/gebeurtenissen, van een overspelige tandarts uit Bloemendaal tot een futuristisch zwarte Sinterklaas.

Het zijn stuk voor stuk verhalen met een ‘hoekje af’, en het ene is al geloofwaardiger dan het andere. De rode draad die ze allemaal gemeen hebben is: vergelding, nijd, wraak en steeds komt boontje om zijn loontje. Niets gebeurt ongestraft … of toch wel?

Het is een uniek boek. De auteur wist mij te verrassen en ik waarschuw: het is een gevaarlijk boek, want als je eenmaal met lezen begint, is het boek moeilijk weg te leggen … m.a.w. een heuse pageturner!

De auteur heeft een fijne, beeldende en vlotte schrijfstijl. De verhalen lezen erg vlot weg en laten je ofwel op het puntje van je stoel belanden of relaxed achterover op de bank! Ze zijn heel uiteenlopend van onderwerp, maar allemaal wel erg spannend geschreven en opgebouwd naar een bloedstollende, hilarische, verrassende ofwel een plot vol leedvermaak, al dan niet met een twist!

Sommige verhalen spelen in op de actualiteit (De koffieplantage en De zwarte Sinterklaas), verwijzen naar de geschiedenis (De grote stap achteruit) of zijn uit het leven gegrepen (Drie jaar geleden).

De cover is erg bijzonder: een meisje in vooraanzicht is aan de ene zijde een rood duiveltje en aan de andere kant een zwart engeltje. Leuke verwijzing naar de inhoud van de verhalen: straffen of zalven?

Ik genoot van alle verhalen maar mijn favoriet is toch wel ‘Drie jaar geleden’, het verhaal van een overspelige Bloemendaalse tandarts. Ik lees graag meer van deze auteur.

Voor het erg leuke originele boek met aparte invalshoek, voor de leuke cover, voor de suspense waardeer ik het graag met vijf sterren.

Meer fijne recensies op www.indeboekenkast.com

Reacties op: Eigen schuld, dikke bult!

10 duistere verhalen voor het slapengaan - Jorgen Eijt