Op zoek naar een record!

Pierre MG Peeters 09 december 2021
In dit jeugdboek volgen we Lucy en haar schoolvriend Sandesh. Lucy is een kei in het repareren van kapotte spullen. Spullen die ze op straat vindt en soms voor een prikje koopt op een of andere markt. Sandesh is dan weer op de hoogte van elk wereldrecord dat bestaat en kan zomaar weetjes meedelen uit het ‘Guinness Book of Records’.

Wanneer de moeder van Lucy in een depressie sukkelt en voortdurend huilbuien heeft, moet Lucy tijdelijk bij tante Sheila verblijven. Samen met Sandesh zoekt ze naar een oplossing om haar mama te genezen en terug aan het lachen te brengen. Wanneer ze een oude foto vindt van haar moeder met zanger Paul Castellinni, die nu op televisie de show ‘Recordbrekers’ presenteert, besluiten ze een recordpoging te ondernemen. Hun doel is op deze manier haar mama in contact te brengen met Castellinni en hopen dat ze dan weer gaat lachen.

Maar de weg is lang en het is niet evident om een wereldrecord te verbeteren, laat staan een nieuw wereldrecord uit te vinden. Op hun weg komen ze verschillende valkuilen tegen, moeten ze bergen verzetten en worden ze zelfs ontvoerd! Zullen ze met vereende krachten slagen in hun opzet?

Dit is het eerste boek dat ik van Jenny Pearson lees en ik wist niet wat te verwachten. Ze heeft mij alleszins heel aangenaam verrast met een hartverwarmend boek dat 37 hoofdstukken telt die allemaal met een wereldrecord beginnen en waar Lucy steevast commentaar op heeft.

Ik was wel verwonderd over de aangehaalde wereldrecords, sommige heel grappig of erg verrassend en andere dan weer gevaarlijk en gedurfd. Op zich allemaal interessante weetjes voor een of andere (school)quiz. Geregeld staat er bij records de melding dat je deze het beste niet thuis uitprobeert. Een gewaarschuwd lezer is er twee waard en deze waarschuwing staat er echt niet zomaar.

In het boek De razende recordbrekers zit heel wat vaart. Leuke dialogen en interessante interacties wisselen elkaar in snel tempo af, zodat ik als lezer nooit tijd had om mijn aandacht te laten verslappen.

Heel erg apart maar een goede insteek vond ik dat we door de ogen van Lucy de depressie van haar moeder van heel nabij volgen. De gevoelens van een kind worden op een speelse manier belicht en het schuldgevoel springt er gedeeltelijk uit. Dit boek kan misschien het beklijvende onderwerp depressie bespreekbaar maken bij de doelgroep 9+.

Naast depressie komen onderwerpen als emoties, verliefdheid, verlegenheid leuk aan bod.
Het was prettig om te lezen dat Lucy en Sandesh naar elkaar toegroeien en uiteindelijk beslissingen durven nemen, hun leven in handen nemen en echte soulmates worden.

De verschillende verhaallijnen lopen mooi naast elkaar en gestaag wordt een spanningsboog opgebouwd om vervolgens te eindigen in een leuke spannende verrassende en chaotische ontknoping.

De auteur heeft een fijne, humoristische en hilarische schrijfstijl en weet hoe ze voor kinderen emoties en beklijvende onderwerpen zoals depressie interessant en aangenaam moet beschrijven.
Mooie zwart-wit illustraties van Erica Salcedo fleuren het boek op.

Dit pakkende maar ook vrolijke en realistisch boek dat geregeld een glimlach op mijn gezicht wist te toveren, waardeer ik graag met vier sterren.

Meer leuke en interessante recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters