Fictie en realiteit verweven tot een spannend verhaal!

Pierre MG Peeters 01 oktober 2020
Dit is de tweede spannende roman van de Antwerpse universiteitsprofessor Michael Kestemont.

Anna Vleminck, docente aan de universiteit van Brussel, vindt op een dag in haar persoonlijk kastje een origamizwaantje geplooid uit een krantenartikel met titel ‘Braak zonder roof te Antwerpen’. Anne is door dit artikel uitermate geïntrigeerd en gaat op onderzoek uit.
De afzender van het bericht blijft onbekend.
Via een vriend bij de politie komt ze in contact met inspecteur Eleonora Châtellerault bij de afdeling kunstcriminaliteit bij de federale politie en deelt met haar haar zorgen over het ongewone bericht. De politievrouw is in eerste instantie weigerachtig, maar door verschillende gebeurtenissen gaat ze toch mee op onderzoek uit.

Richard Crick-Kuntziger schreef een wetenschappelijke studie, getiteld ‘Het kruid van Elegast. Een wetenschappelijke proeve op het gebied van de meesterdieverij.’, m.a.w. hoe word ik en meesterdief! De jonge uitgeefster Eliza Vanginderdeuren twijfelt om het boek te publiceren, maar de charmes en het charisma van de auteur halen haar uiteindelijk over de streep.

Dit boek staat bol van intriges, vragen, speculaties en hypothesen. Wie is wie? Wat is verzonnen en wat is waar? Wordt er al dan niet een kat-en-muisspel gespeeld? Welke rol speelt het middeleeuwse manuscript over de heilige graal? …

Michael Kestemont leverde een topboek af. Vanaf de eerste zin word je als lezer opgeslorpt en meegesleurd in het verhaal. Drie verhaallijnen: docente Anna en politievrouw Eleonora Châtellerault; auteur Richard Crick-Kuntziger en tenslotte prinses Charlotte (keizerin van Mexico), leiden naar een spannende, onverwachte en fijn uitgediepte plot.

Leuk is ook de historische achtergrond die een grote rol van betekenis speelt in het verhaal. Als lezer verneem je meer over prinses Charlotte – Keizerin van Mexico –, krijgen we inzicht in het ondergrondse gangenstelsel van Brussel, lezen we over Conscience, bezoeken we in Oostende het opleidingsschip Mercator …allemaal leuke wist-je-datjes die het verhaal een mooie boost geven.

Tof is ook dat de auteur twee personages – een universiteitsdocente en een academische schrijver – in zijn bekende habitat heeft neergezet. Het is duidelijk dat Michael Kestemont zich verdiept heeft in en op de hoogte is van onze Belgische geschiedenis.

De schrijver heeft een mooie, beeldende en beschrijvende schrijfstijl. Je kunt je als lezer gewoon voor ogen halen waarover hij schrijft en/of vertelt. Realistische beschouwingen, vermeende feiten in het hier en nu en uit het verleden, bedenkingen en speculaties zorgen ervoor dat dit boek een echte pageturner is.

Het boek is getooid met een prachtige cover: een grote witte titel met in de achtergrond een foto van een in het wit geklede dame…verwijzing naar prinses Charlotte?

Voor het fijne meeslepende, intrigerende fictieve verhaal doorspekt met historische feiten, voor de vlotte schrijfstijl waardeer ik De witte weduwe erg graag met 4,5 sterren.

Meer leuke recensies op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters