Fijne en indringende memoires van een gynaecoloog!

“Gelieve u te ontdoen van hoed, korset en directoire” van Willem Brouwer is een meeslepend en diepgaand boek dat een fascinerende kijk op het leven van een gynaecoloog geeft en het belicht tevens de veranderende tijdgeest en medische praktijk gedurende zijn loopbaan. Met een scherp oog voor detail en een vleugje humor nam Willem Brouwer mij mee als lezer mee op een reis door zijn opleiding, specialisatie en werkzaamheden in o.a. Leeuwarden. Dit boek overstijgt naar mijn gevoel de typische medische memoires en biedt een diepgaande reflectie op de menselijke ervaringen in de medische wereld.

Het boek begint met Brouwers opleiding tot arts aan de RU Groningen in de jaren ’60, waar hij wordt ondergedompeld in de academische wereld en zijn eerste stappen zet op het pad van de geneeskunde. Zijn specialisatie in obstetrie en gynaecologie aan het OLVG in Amsterdam vormt een keerpunt in zijn carrière en Willem Brouwer beschrijft levendig de uitdagingen en triomfen die hij tegenkwam tijdens deze opleidingsjaren.

Na zijn specialisatie vestigt Brouwer zich als gynaecoloog in Leeuwarden, waar hij decennialang werkzaam is. Hier begint het eigenlijke hart van het boek, waarin hij zijn ervaringen uit de praktijk deelt. Brouwer schetst een levendig beeld van zijn werk, waarin hij zowel de komische als de ontroerende momenten niet schuwt.

De hoofdstukken van het boek worden gevuld met een schat aan verhalen en ervaringen uit de praktijk. Willem Brouwer deelt ontroerende momenten van hoop en vreugde, maar schuwt ook niet om de schokkende en soms tragische aspecten van zijn werk te belichten. Van bevallingen tot operaties, van medische doorbraken tot ethische dilemma’s, geen onderwerp blijft onbesproken.

Wat dit boek zo bijzonder maakt, is Brouwers vermogen om de verhalen uit zijn werk te verweven met persoonlijke reflecties en bredere maatschappelijke thema’s. Hij raakt universele thema’s als leven en dood, liefde en verlies aan, die zijn verhaal een diepere gelaagdheid geven. Hij biedt daarenboven een scherp inzicht in de veranderende tijdgeest en weet deze te reflecteren binnen zijn eigen ervaringen als gynaecoloog. Door zijn relativerende stijl en zelfreflectie slaagt de auteur erin om de lezer te laten nadenken over de menselijke kant van de medische wereld en de impact die deze heeft op zowel patiënten als zorgverleners.

Een naar mijns inziens opvallend aspect van “Gelieve u te ontdoen van hoed, korset en directoire” is de veranderende tijdgeest te belichten en te verweven met zijn persoonlijke ervaringen. Hij beschrijft hoe de medische praktijk evolueerde van een autoritaire en paternalistische benadering naar een meer participatieve en mensgerichte aanpak. Hierbij schuwt hij kritische reflectie op zijn eigen handelen niet, wat het boek een eerlijk en authentiek karakter geeft.

Naast zijn professionele leven deelt Brouwer ook persoonlijke anekdotes en reflecties, die het boek een intiem en menselijk aspect geven. Hij beschrijft zijn eigen worstelingen, twijfels en momenten van vreugde en verdriet op een openhartige en ontwapenende manier. Dit maakt dat ik als lezer niet alleen een inkijk kreeg in de wereld van de geneeskunde, maar ook in de ziel van de auteur zelf. Hij beschrijft zijn eigen worstelingen, twijfels en momenten van vreugde en verdriet op een openhartige en ontwapenende manier en ik bewonder Willem Brouwer voor het feit dat hij ook niet te beroerd is om in zijn ziel te laten kijken en zijn liefde in kwade en goede dagen voor zijn Tineke te beschrijven en op te nemen in dit boek.

Willem Brouwer heeft een heel toegankelijke, boeiende en heldere schrijfstijl, waardoor het boek prettig wegleest en ik moeiteloos in zijn wereld werd meegenomen. Zijn humor en nuchtere kijk op het leven zorgen voor luchtige momenten wanneer serieuze onderwerpen worden aangesneden. Hij weet perfect de juiste balans te vinden tussen informatief en onderhoudend, waardoor het boek voor mij moeilijk weg te leggen was.

In essentie is “Gelieve u te ontdoen van hoed, korset en directoire” een aangrijpend en inspirerend boek dat niet alleen de medische wereld verkent, maar ook de menselijke ervaring in al haar facetten. Met zijn eerlijke en ontroerende verhalen wist Willem Brouwer mij te raken en te inspireren en laat hij zien dat achter elke medische behandeling een menselijk verhaal schuilt.

Dit boek is een absolute aanrader voor iedereen geïnteresseerd in de menselijke kant van de geneeskunde en de verhalen achter de witte jassen.

Meer leuke en interessante recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters