Omgaan met immens verdriet!

Recensie Haar hand op mijn rug door Pierre Peeters:
21 oktober! De auteur is jarig…maar wat een mooie dag moest worden, eindigt in een dag vol onbegrip, woede, pijn, verdriet… Hij ziet zijn lieve echtgenote Marinka totaal onverwacht voor zijn ogen sterven!

In drie hoofdstukken deelt de auteur zijn ervaringen met het verlies van zijn echtgenote, de tijd tussen haar plotse overlijden en de crematie en de periode na de rouwplechtigheid.

De auteur beschrijft in Haar hand op mijn rug alles wat hem overkwam en waar hij plots het hoofd aan moest bieden. Hoe hij omging met het verlies, hoe hij kon rouwen, de beslissingen waar hij voor stond, de zaken waar hij niet aan had gedacht, hoe hij het verlies bespreekbaar kon maken met zijn kinderen, familie, vrienden en collega’s…

Ondanks het beklijvende onderwerp, leest het boek heel erg vlot en laat je als lezer niet onberoerd. Het is vaak slikken en de tranen onderdrukken. Maar Paul Geelen zorgde toch ook voor wat humor: de anekdotes laten plaats voor een glimlach tussen al het verdriet.

Het is een emotioneel boek en het was de manier voor de auteur om met zijn verlies om te gaan. Wat hij eerst aan herinneringen, aan gedachten, aan…op briefjes neerschreef, resulteerde in een ‘handleiding’ hoe je met verlies, met een onverwacht verlies, kunt omgaan.

Het voorwoord van Manu Keirse vat het boek en zijn onderwerp in zijn totaliteit samen. To the point, geen franjes. De lezer weet wat hij verder in het boek te lezen zal krijgen.

In de inleiding duidt de auteur het hoe en waarom van het boek en dat het uiteindelijk een hulp moet bieden aan mensen die in een gelijkaardige situatie zijn of dreigen te komen. Achteraan in het boek worden in bijlage A alle 21 tips uit het boek overzichtelijk gebundeld. Bijlage B bevat een interessante literatuurlijst over rouwen en omgaan met verlies en met verdriet.

Naast een emotioneel boek is Haar hand op mijn rug ook een boek dat je als lezer de ogen opent over hoe anderen met dood omgaan, hoe hard de mensen kunnen zijn tegen rouwenden…het leven gaat voort! Het boek is in zijn soort zeker een aanrader voor artsen, verplegers, hulpverleners, palliatief helpers…, want het biedt antwoorden in moeilijke situaties en kan tot oplossingen leiden. Voor de rouwenden kan het boek een hulp zijn bij het verwerken van de (plotse) dood en het daaruit volgend verdriet.

Voor het concept, voor de durf zijn verdriet te delen met anderen en anderen de weg te tonen in moeilijke omstandigheden, waardeer ik dit boek heel erg graag met 4 sterren.

Meer mooie recensies op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters