Hoe overleven in een klas met pestkoppen!

Pierre MG Peeters 22 oktober 2019
In het boek maken we kennis met Ravi die van India naar Amerika verhuisde en met Joe, bij wie Ravi in de klas komt.
Beiden zitten in de klas van juf. Beam.

In India was Ravi een uitmuntende student die aan de top van zijn klas stond, maar in Albert Einstein is dit wel eventjes anders.
Zijn klasgenoten en juf. Beam begrijpen zijn Engels niet al te best en vinden hem een grote weetal en haantje de voorste, dit tot groot ongeloof van Ravi. Ravi moet zelfs bijlessen Engels volgen.
In deze klas zit nog een andere Indiaanse jongen, Dillon. Ravi is vastbesloten vriendschap met hem te sluiten. Wat Ravi echter niet weet is dat Dillon een heel grote pestkop is en tot Ravi kwam was Joe het mikpunt van zijn spot en pesterijen.
Ravi en Joe hebben als snel een gemeenschappelijke vijand en onafhankelijk van elkaar hebben ze elk een gezamenlijke missie …
Het boek speelt zich af over een tijdspanne van één week. In die week worden we afwisselend ondergedompeld in het verhaal uit het perspectief van Joe en uit het oogpunt van Ravi. Beide ervaringen gaan vloeiend in elkaar over.
Het hoofdonderwerp van het boek is pesten. Pesten, pestgedrag, meeloperij … zaken waar veel kinderen op school mee te maken krijgen en waar niet iedereen tegen opgewassen is.
Vanaf de eerste bladzijde had dit boek me in zijn greep.
Het boek leest erg vlot weg door de korte hoofdstukken en het wisselende perspectief. Ondanks het beklijvende onderwerp blijft het steeds boeiend. De emoties, de denkwereld en de gevoelens van Ravi en Joe zijn mooi in beeld gebracht en subtiel verwoord.
Het verhaal is sterk opgebouwd naar een verrassende ontknoping.
Het is een heel mooi boek om zelf te lezen, maar het kan ook de basis zijn van een klasgesprek of klasdiscussie.
Ik waardeer dit boek graag met 3.5 sterren.

Meer recensies van Pierre MG Peeters