Een leuk inspiratieboek over de hedendaagse Nederlandse keuken.

Pierre MG Peeters 17 november 2023
Het kookboek ‘Nieuwe oogst – De Nederlandse keuken van nu’ van Ralph Dahlhaus moet gezien, gelezen en gebruikt worden als een inspiratieboek. Inspiratie in de zin van het gebruiken van bekende en onbekende groenten, fruit, tig ingrediënten op een manier die wij niet gewoon zijn. Hoe meer je je als lezer in dit fijne kookboek verdiept, hoe meer nieuwe of andere kooktechnieken je zult ontdekken en je zult zeker beginnen te experimenteren met de aangereikte methodes en producten.

Wat mij verwonderde, is de ontstaansgeschiedenis van dit boek. Het ontstond in de schoot van het Amsterdamse Scheepvaartmuseum dat in 2011 zijn deuren heropende na een grote renovatie. Men ambieerde toen te koken voor mensen, grote groepen, tijdens evenementen in het museum zelf met een vaste kookbrigade met chef-kok Ralph Dahlhaus aan het hoofd. De opzet is nog niet eens zo gek, immers in het museum wordt uiteengezet hoe de voedselvoorziening op schepen in de 17e en 18e eeuw verliep en huidig boek slaat een brug naar de (ontstaan)geschiedenis van hedendaagse gerechten zoals o.a. ‘Caldo verde van boerenkool & rookworst’, ‘Knolselderijremoulade’, ‘Panisse of farinata’, ‘Vegaburger met okara’…

Voorafgaand aan de recepten wordt kort uiteengezet hoe het kookboek te gebruiken, welke bijzondere leveranciers er worden aangesproken, speciale apparatuur die kan worden gebruikt… Wat ik heel mooi vond, waren de pagina’s met een foto van de keukenbrigade waarbij de functie en interesses van elke medewerker kort uit de doeken werd gedaan: van een eerbetoon gesproken!

De recepten werden ingedeeld in soepen, salades en bijgerechten, hoofdgerechten, desserts en voor bij de koffie. Bij ieder recept staan de ingrediënten opgenoemd met een duidelijk uitgeschreven werkwijze, de bij benadering nodige bereidingstijd en in welk seizoen het gerecht klaargemaakt kan worden. Tevens staat bovenaan de receptuurpagina aangegeven wie dit gerecht creëerde. De meeste gerechten zijn makkelijk te bereiden, maar uiteraard werden ook wat minder eenvoudige recepten opgenomen.

Wat ik ook heel apart en leuk vond, waren de pagina’s tussen de verschillende hoofdstukken met duiding over o.a. de vijf principes van Dutch Cuisine, over de kwaliteit van olijfolie, over (kleine restjes) groenten pekelen en tig andere interessante en inspirerende onderwerpen.

De kunstige kleurenfoto’s bij de recepten doen je alvast watertanden en zijn heel mooi wat betreft compositie. De zwart-wit foto’s van de keukenbrigade geven een inkijk in de werking en de verschillende functies binnen het team.

Vooraan in het boek werd over twee pagina’s de inhoudstafel opgenomen en achteraan in het boek een register met ingrediënten en de daarbij passende gerechten.

Wat mij betreft is dit boek is een verfrissende en boeiende verkenning van de hedendaagse Nederlandse keuken. In een tijd waarin culinaire diversiteit en lokale ingrediënten steeds belangrijker worden, werpt dit boek een scherp licht op de rijke eettradities en de moderne culinaire revolutie in Nederland en bij uitbreiding in België.

Dit inspirerende kookboek is een schot in de roos en een welkom geschenk voor de komende feestdagen.

Ik waardeer dit boek heel erg graag met vijf sterren.

Meer leuke en interessante recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters