Clash tussen culturen!

Pierre MG Peeters 10 februari 2020
Recensie Schemering boven Shanghai door Pierre Peeters

Ik mocht voor ‘Boeken toer, lezen en recenseren van boeken van onbekende schrijvers’ ‘Schemering boven Shanghai’, het debuut van Yue Tao lezen en recenseren.
Ik kende deze auteur nog niet en had evenmin verwachtingen bij dit boek. Ik stond open voor iets nieuws. Heeft ze me verrast?
Lan beslist na 10 jaar haar leven in Amsterdam in te ruilen voor een terugkeer naar Shanghai.
In Shanghai zoekt ze haar familie op en krijgt onderdak bij haar oom en tante die haar in het verleden hebben opgevoed.
Lan was de vervangdochter voor hun verdwenen invalide dochter.
Lan heeft geen enkel idee nopens haar afkomst, wie haar ouders zijn, heeft zij nog broers of zussen? Haar oom en tante hullen zich in hieromtrent in stilzwijgen, of draaien gewoon rond de pot.
Lan is op haar eigen onderzoek aangewezen.
Van meet af aan is duidelijk dat Lan heel westers is en door haar terugkeer een kleine cultuurschok ondergaat. Toch schrikt dit haar niet af en krijgt ze meer en meer voeling met de oude Chinese tradities, gewoonten en gebruiken.
Lan ontmoet haar oude vriendin Jianhua en door haar tussenkomst krijgt ze een baan op het kantoor van haar man.
Na een tijdje vind ze een eigen woning en leert ze een Amerikaanse journalist kennen en heeft ze met hem een onstuimige relatie.
Wanner ze een oud chinees boek over krekelgevechten vindt, schenkt ze dit aan haar buurman. Dan blijkt dat dit boek weleens de sleutel van haar familiegeschiedenis kan zijn.
Maar zal Lan antwoorden op haar vragen vinden? Hoe zal ze hierop reageren?
De rode draad in Schemering boven Shanghai is de zoektocht naar Lan’s identiteit. Deze is onlosmakelijk verbonden met krekelgevechten, een illegale traditie en waar de man van haar oppas erg bedreven in is en was.
Het boek bestaat uit een voorwoord met duiding over krekelgevechten en over de Culturele Revolutie, een proloog gevolgd door acht hoofdstukken, die – met uitzondering van hoofdstuk 8 - worden voorafgegaan door klimaatinformatie en melding in welk stadium van ontwikkeling de krekels zich bevinden.
Het boek geeft een duidelijk beeld van het huidige en van het oude Shanghai door de ogen van Lan.
Het is een boek vol tegenstellingen tussen het westerse en oosterse leven, tussen de oude en nieuwe Chinese cultuur, tussen…
Het is een boeiend en spannend boek. De auteur weet de spanning gestaag op te bouwen naar een onverwachte ontknoping.
De auteur heeft een vlotte mooie pakkende, beeldende en beschrijvende schrijfstijl.
Ze heeft me aangenaam verrast met dit boek.
Ik waardeer dit boek graag met 4 sterren.

Titel: Schemering boven Shanghai | Auteur: Yue Tao |Uitgeverij: Lenon Media | Categorie: Literatuur - Romans |Verkrijgbaar als: paperback | Pagina’s: 316 | ISBN13: 9789492618351 | Verkrijgbaar sinds: 01.10.2019 | Recensent: Pierre Peeters

Meer recensies van Pierre MG Peeters