Verhelderende oorlogsroman!

Van de liefde en de zee is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van J.J. Erenstein. Hij was op volle zee toen de oorlog uitbrak en onderworpen werd aan de vaarplicht en daarmee in één klap van zeeman frontsoldaat werd.
In het boek krijgt J.J. Erenstein mijn inziens gestalte in de persoon van eerste machinist Koos Siemelink van de ss Padong.
Koos is met zijn scheepsmaten in New York, waar het schip wacht op reparatie. Zij bezoeken daar de wereldtentoonstelling. Een onbekende wereld gaat voor hen open. Zij vallen van de ene verrassing in de andere. De ene uitvinding na de andere komt in hun gezichtsveld. Wanneer zij terug op volle zee zijn, valt Duistland Nederland binnen en wordt het schip met zijn bemanning verplicht de haven van Liverpool op te zoeken.
Zij geraken niet meer veilig huiswaarts en worden verplicht konvooien te varen tussen Liverpool en Canada.
Deze konvooien zijn niet zonder gevaar, want onder water loeren de U-boten, op zee jagen torpedojagers en ze worden meer dan eens belaagd vanuit de lucht door de Luftwaffe.
Op het thuisfront proberen zijn zoon Gerhard en zijn vrouw Marianne er het beste van te maken. Zij overleven, maar hebben het niet makkelijk met oom Wim, die op geregelde tijdstippen bij hen het avondmaal kwam nuttigen. Hij is een fervent aanhanger van de bezetter en een vurig fan van de NSB, waar hij zich bij aansluit. Gerhard en zijn moeder kunnen hier maar moeilijk mee omgaan en dit zorgt geregeld voor spanningen en wrijvingen tussen oom Wim en henzelf. Gerhard is ondertussen geslaagd voor het toelatingsexamen aan het Reformatorisch Gymnasium en zet zich meer en meer af tegen oom Wim. Wanneer hij verliefd wordt op een Joods meisje, wordt hij nog meer gesterkt in zijn opvatting dat de bezetter door en door slecht is. Hij wil tegen hen ageren en wenst aan te sluiten bij het verzet, maar gezien zijn jeugdige leeftijd is dit geen optie.
De auteur heeft ervoor gekozen om afwisselende hoofdstukken te schrijven tussen gebeurtenissen op het thuisfront Utrecht en in Liverpool.
Hij is erin geslaagd om een reëel beeld te schetsen over het uitbreken van de oorlog in mei 940 en de thuiskomst van Koos in oktober 1941.
In de tijdspanne van anderhalf jaar zijn we deelgenoot van heel veel leed. We leren Koos en zijn scheepsmaten beter kennen, worden gehuld in het NSB-bestaan van oom Wim en zijn vrienden. Daartegenover staan Gerhard en zijn moeder die overleven in een bezette stad.
Het boek is een rollercoaster van emoties en schetst op een serene manier het leven tijdens de oorlog. De problematiek tussen buren, vrienden en kennissen tijdens de oorlog waar het ieder voor zich is, gaat hij evenmin uit de weg.
Alle personages in het boek werden voldoende diep geportretteerd en uitgewerkt.
De auteur heeft een vlotte pen en schrijft erg beeldend.
Ik geef graag drie en halve ster aan deze verhelderende oorlogsroman.

Meer recensies van Pierre MG Peeters