Een pakkend verhaal uit het Nederlandse slavernijverleden.

Pierre MG Peeters 24 november 2023
Virginia een Afefe verhaal is een fictief verhaal, geïnspireerd op het leven van Virginia Demetricia, een in Aruba in slavernij geboren vrouw en geeft mijns inziens een goede kijk op het slavernijverleden in de Nederlandse overzeese gebieden.

Virginia werkt op een aloëplantage Barbolia van shon Jan waar zij en de andere slaven van ’s morgens tot ’s avonds op de velden onder een moordende warme zon moesten werken met slechts af en toe een korte pauze. Ook toen al luidde het motto ‘time is money’.

Op een dag scheurde Virginia haar tot op de draad versleten kleed aan een cactus en droomde ze van een nieuwe jurk…, maar stoffen en kleding werden ter beschikking gesteld door de Shon en die dacht alleen aan zijn eigen winst en niet aan de noden van zijn slaven. Daarbovenop bespaarde hij ook op het karige eten van en voor de slaven.

In al haar ellende kon Virginia genieten van haar passie tekenen met een takje in het zand. Dit had ze geleerd van juffrouw Flora die heel veel wist en haar ook kennis liet maken met Afefe, de magische wind die ze meer en meer zelf kon aanvoelen en kon vertalen wat hij haar toe blies.

Na een lange werkdag duurde het niet lang, of iedereen viel na het eten als een blok in slaap. Virginia was ’s anderendaags alweer vroeg wakker en nam het besluit naar de woning van de shon te gaan om daar stof voor kleding te maken te vragen, maar dat viel helemaal niet in goede aarde.

De rebelse Virginia geeft niet op en op zondag, de enige vrije dag, gaat ze opnieuw naar de woning van de plantage-eigenaar en steelt een mooie rode jurk van de wasdraad. Ze snelt dan naar juffrouw Flora, trekt de jurk aan en voelt zich vrij. Maar ze kan de jurk niet houden, loopt terug naar de woning van de shon… die ondertussen in het huttendorp van de slaven loopt en Virginia betrapt.

Virginia zal een straf niet kunnen ontlopen: dwangarbeid, opsluiting en uiteindelijk wordt ze op de koop toe verkocht aan een andere slavenhouder op Curaçao.

Wat een verhaal!
Ida Does is erin geslaagd een zwart hoofdstuk uit de geschiedenis op een meeslepende en boeiende manier neer te zetten. Ze heeft een zeer vlotte intrigerende schrijfstijl en wist mij van begin tot einde in te pakken met het levensverhaal van Virginia.

Virginia werd neergezet als een sterk, vastberaden meisje, die ondanks alles haar waardigheid behoudt en niet alleen voor zichzelf, maar ook voor haar naasten en de andere slaven durft op te komen. Met de onrechtvaardige confrontaties, met de hulpeloosheid, met de interacties tussen familie en andere slaven wist de auteur mij te raken. Ik heb genoten van deze prachtige historische jeugdroman die niet alleen over slavernij handelt, maar ook onderwerpen als liefde, veerkracht, bijgeloof en menselijke waardigheid tot uiting laat komen.

Ik vond het leuk dat achterin het boek een korte maar interessante verklarende woordenlijst werd opgenomen en dat er ook een historische duiding over Virginia en haar familie werd uitgeschreven.

Dit boek heeft op mij een diepe indruk nagelaten, in de eerste plaats voor het beklijvende verhaal an sich, maar ook voor de menselijke en warme manier waarop Ida Does dit onrecht op een bevattelijke wijze op haar lezers loslaat.
De kleurrijke illustraties van Daniëlle Nijboer zijn een streling voor het oog en vullen het verhaal naadloos aan

Meer interessante recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters