Eindelijk een uiterst interessant filosofieboek voor kinderen!

Dit boekje over filosoferen komt uit de reeks ‘Filosofie voor kinderen’ en is oorspronkelijk een Franse reeks. De boekjes werden getest in de basisscholen van Nanterre en zijn nu – eindelijk – beschikbaar in het Nederlands.

In dit boek worden volgende items/vragen behandeld:
Mag je stelen om te kunnen eten?
Moet je lief zijn voor anderen?
Moet je altijd gehoorzamen aan je ouders?
Moet je alles vertellen?
Moet je altijd kunnen doen wat je wilt?
Moet je anderen helpen?

In elk onderwerp/hoofdstuk wordt een beginvraag gesteld vb. ‘Mag je stelen om te kunnen eten? Gevolgd door een antwoord: ‘Nee, want ik mag niets nemen dat niet van mij is’, of door verschillende vragen/bedenkingen/meningen.

Laat dat nu het fijne/unieke aan dit boekje zijn: de lezer moet zelf een antwoord verzinnen op de gestelde vragen/bedenkingen/meningen…en is dus verplicht zijn idee, zijn zienswijze, zijn mening, zijn interpretatie te kennen te geven en te verduidelijken. De opzet is eenvoudig: stel een vraag en denk daar maar eens over na!

Na elk onderwerp/hoofdstuk volgt een conclusie en krijg je opnieuw een aantal kapstokken (vragen) om verder over na te denken.
Dit boekje gaat o.a. over maatschappelijke problemen, en is bedoeld voor gebruik in de klas, in de jeugdbeweging, maar ook thuis. Het opent de wereld en biedt kansen om al dan niet gevoelige thema’s bespreekbaar te maken op een educatieve maar toch niet belerende wijze en met kinderen de discussie aan te gaan.

Het boekje opent kinderen de ogen en zet hen aan hun ideeën te verwoorden en uiting te geven aan hun emoties en gevoelens.
Het boek is uitgegeven in een handig zacht formaat, precies een schrift. Het is een kleurrijk boek, met mooie tekeningen en cartoons. De afwisselend gebruikte lettertypes zijn ideaal om te lezen en het is onmiddellijk duidelijk wat de hoofdvraag/hoofdbedenking…en mening/uiting is.

Het is een heel fijn en aantrekkelijk boekje, dat ik met heel veel plezier heb doorgenomen. Het laat kinderen op een speelse manier kennismaken met filosofie en buiten hun weten om zet het aan tot de ontwikkeling van hun eigen gedachten.

Voor de fijne vormgeving, het onderwerp op zich, waardeer ik dit boekje graag met vier sterren.

Meer interessante recensies op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters