Wat al teveel personages

PollyEvaHatloy 06 maart 2024
Ik ben dol op de geschiedenis van koningshuizen, vooral het Engelse, dus 'Koningin Victoria als huwelijksmakelaar' leek mij erg interessant.
En het bleek ook interessant, nooit had ik mij bv gerealiseerd dat het uitbreken van de 1e Wereldoorlog in zulke hoge mate een familiekwestie was. Ook de brieven van Queen Victoria en haar familie, waar veelvuldig uit geciteerd wordt, zijn erg de moeite waard. (Die onderstrepingen!)

Toch ben ik niet 100% te spreken over dit boek. Koningin Victoria blijkt ondanks haar bemoeizucht (en de titel van het boek) weinig vat op de koninklijke huwelijken van haar kleinkinderen te hebben gehad. Zodoende is zij geen actieve hoofdrolspeler met wie je mee kunt leven. Haar kleinkinderen over wiens huwelijken het gaat in dit boek zijn dat wel, maar omdat het er zo veel zijn, krijg je van elk personage net te weinig mee.

Alleen het huwelijk van Alix van Hessen en Tsaar Nicolaas wordt echt uitgebreid behandeld, maar daar had ik net al alles over gelezen in 'Nicolaas en Alexandra' van Robert Massie (erg aanbevenswaardig).

Op zich een fijn boek, maar met wat al te veel personages dus, waardoor echte diepgang ontbreekt.

Meer recensies van PollyEvaHatloy