Het vrolijke vulvaboekje

Ramonaleest 27 maart 2024
In het begin was Britt wat giechelig toen ik aangaf dat we dit boek zouden gaan lezen. Ik geef een vrije opvoeding en dit is niet iets waarvan ze nog nooit gehoord had.

Op de cover staan schaamlippen afgebeeld als vrouwen, ieder in een andere pose. Daarop gaf Britt aan dat iedere vrouw ze zal hebben, en iedere vrouw is anders. Ik vond dit wel een mooie vergelijking van haar. Het boekje bevat 14 hoofdstukken. Ieder met een hoofdstukaanduiding zodat je ergens al weet waarover je in dit hoofdstuk gaat lezen.

Op een kinderlijke manier worden verschillende feiten aangegeven. Gaat het nu om je clitoris of om het rode gevaar, alles wordt benoemd en door middel van tekeningen wordt het ons ook visueel gemaakt. De geschiedenis van ons lichaam komt ook even naar voren. Je leest dan hoe bijvoorbeeld hoe er in andere landen en culturen om gegaan wordt met het geslacht. Wat ik erg fijn vond is dat Britt ook vragen stelde onder het lezen. Je merkt dan toch dat de schaamte wat wegneemt en ze op onderzoek uit gaat.

Vanuit zowel meisjes maar ook zeker uit het jongensperspectief wordt ingegaan op de vagina. Iedereen benoemt het anders en er wordt ook beschreven dat niet iedereen dezelfde opvoeding heeft en dus vaak later pas weet van het hoe en wat.

Dit boekje raad ik zeker aan om samen met je dochter maar ook zeker met je zoon te lezen. Op een kinderlijke manier maak je kennis met het vrouwelijke geslacht en wat daar allemaal bij komt kijken. Door de tekeningen en de humor in de tekst is het geen ‘zwaar’ boek.

Meer recensies van Ramonaleest