Prachtig verhaal

Randy 03 juli 2020
Blogtour Sjamaan van de Zwarte dood

Narä is opgevoed door haar overbezorgde moeder net buiten het dorp. Net ver genoeg om haar zo min mogelijk in contact te laten komen met stamgenoten. Die mogen er niet achter komen dat ze een water stoichis is.
Tijdens de bezoekjes van haar vader, de Traiba van de stam, besteed Narä veel van deze tijd met Hedhis die haar leert om te gaan met haar krachten als stoichis.
Maar ineens is hij weg.

Wanneer Hedhis onverwachts terugkeert na een lange afwezigheid hoopt Narä dat ze weer tijd samen door kunnen brengen.
Maar hij ziet er anders uit dan de laatste keer dat ze hem zag en er lijkt iets duisters over hem heen te hangen. Wat is er met de jonge sjamaan aan de hand?

Tijdens een van de belangrijke dorpsbijeenkomsten maakt de Traiba bekend dat Narä hem zal opvolgen als Traiba van de stam. Dit wordt door niemand verwacht en Narä vraagt zich dan ook af waarom haar vader juist voor haar gekozen heeft en niet voor haar broer Ares. Ten slotte is ze een stoichis en die kunnen geen Traiba zijn toch?
Om haar voor te bereiden op haar komende taak neemt haar vader haar mee op reis samen met zijn vrouw Hera en Hedhis sjamaan ondanks dat haar moeder dit probeert te voorkomen.
Tijdens de reis komt ze voor verschillende eerste keren te staan, maar met behulp van de magie van Hedhis sjamaan en de adviezen van Hera zie je de ontwikkeling van Narä.

Zal Narä de kracht in zichzelf vinden om haar stam te leiden en beschermen tegen de Iolar? En zal Hedhis sjamaan aan haar zijde blijven?

J.M. Anna heeft met Sjamaan van de Zwarte Dood een stukje van de Griekse mythologie in een nieuw jasje gestoken.
Een jasje dat je vanaf het eerste moment niet meer los wilt laten.
De goed uitgewerkte personages en de omschrijvingen van de locaties in het verhaal maken dat je het verhaal echt beleefd.

Tijdens het lezen van de eerste hoofdstukken moet je wennen aan het gebruik van sommige woorden, maar door de handige woordenlijst voorin het boek leest het verhaal heerlijk weg.
Ook de kleine terugblikken in de tijd geven je een duidelijker beeld over beweegredenen van de personages.

Het abrupte einde van het verhaal zie je niet aankomen, maar gelukkig geeft J.M. Anna aan dat het vervolg zal verschijnen in 2021.

Ik heb genoten van dit mooie verhaal en kan niet wachten op het vervolg.
Van mij krijgt Sjamaan van de Zwarte Dood 5⭐️

Meer recensies van Randy