de naam naaiboek onwaardig

rietje pieters 29 juli 2021
‘Het grote naaiboek geschreven door Pieke Stuvel en Nienke van Leverink is een slimme gids voor iedereen met kriebelende vingers’ staat op de achterflap.

De opzet van dit boek is dat het een gids is die laat zien dat je met een lapje stof en naald en draad heel creatief kan zijn. Jammer genoeg is het dat niet. Ze reikt ideeën aan maar hier stopt het ook.

Het is zeker geen boek waar beginners mee aan de slag kunnen met de bedoeling een volledig afgewerkt kledingstuk af te leveren.
De zogenaamde 'laagdrempelige basispatronen' zijn ondermaats, het zijn kindertekeningen de naam basispatroon onwaardig. In kinderschrift wordt dan naast deze mislukte tekening de maten geschreven. Aan de hand van een mislukte karikatuur vogel worden enkele begrippen zoals taille, borstomtrek e.d. getoond maar dat is dan ook alles.

Het is een boek met heel veel tekst, overdreven veel tekst waar je niets aan hebt als het niet visueel uitgelegd wordt aan de hand van duidelijke tekeningen of foto's. Eindresultaten worden er al evenmin getoond.

Het enige kleine pluspunt zijn de grappige stukjes tekst die ieder hoofdstuk inleiden. Of dit nu een meerwaarde is voor het type boek denk ik niet. Het gaat tenslotte om het zelf leren dingen te naaien. De anekdotes zijn absoluut overbodig.

Meer recensies van rietje pieters