Pareltje van een jeugdboek

Rigoberta 17 oktober 2023
"Soms is iemand loslaten het liefste dat je kunt doen, soms moet je daarin een besluit nemen dat voor die andere persoon beter is.."

Na Briefjes van Pelle is het @marliesslegers weer gelukt om een prachtig jeugdboek te schrijven. De ouders van Hazel gaan scheiden. Hun familievakantie naar Italië gaat daarom niet meer door. Hazel moet de zomer spenderen bij haar oma en daar moest ze best aan wennen. Terwijl ze het rommelige huis van haar dementerende oma opruimt, vindt ze een doos vol foto’s en spullen van haar vader en een stapeltje geheime brieven van haar opa. Hazel beseft dat haar missie om haar ouders bij elkaar te houden kansloos is. Ondertussen leert ze op het eiland Kean kennen, de dromerige jongen die gedichten citeert, zijn bijzondere neef Raaf en oma’s blinde hond, Vincent. Die zomer leert ze alles over loslaten en accepteren, in al zijn vormen…

Ik ben echt fan van kinderboeken waarin dit soort thema's worden behandeld, want het kan zo waardevol zijn voor kinderen die het zelf meemaken of om je te kunnen inleven met die situatie. Marlies heeft dat heel mooi aangepakt. Het scheelt dat Hazel, het dertienjarige hoofdpersonage, met tienerogen naar deze problemen aankijkt. Verfrissend hoe open en ontwapenend zij naar de wereld kijkt. Iets verderop maakt zij zich bijvoorbeeld ook druk om haar reputatie op zoengebied. Precies zoals tieners zich door het leven bewegen.

Zo knap hoe moeilijke thema's als scheiden, dementie en verlies aan bod, zonder al te zwaar te worden. De metaforen van vogels doorheen het boek geven het verhaal echt een prachtige diepere lading en die luchtigheid waar ik net over sprak. De personages sloot ik eigenlijk al vanaf het begin in mijn hart. Hazel zou ik het liefst een dikke knuffel willen geven of toch zeker een groot compliment hoe zij zo goed en volwassen omgaat met deze situatie. We moeten je iets vertellen is een boek wat niet mag ontbreken in de schoolbibliotheek, een dikke aanrader!
Bedankt @ilonaslevenbijls voor het mogen meedoen met de leesclub, ik vond het super!

Meer recensies van Rigoberta