Lezersrecensie
Dit wil je lezen!
"Ik klapte zijn laptop open en vroeg hem zijn wachtwoord in te typen, ook al kende ik het wel. Ik klikte een paar keer. Download. Installeer nu. Klaar! Zoiets zou je moeten hebben voor de echte wereld, zei papa."
Marc ter Horst ken je waarschijnlijk wel van al zijn fantastische non-fictieboeken, maar schreef met Rugzwemmen zijn eerste fictieboek. Dat smaakte toen naar meer dus gelukkig is daar nu Dit wil je lezen! Eigenlijk zegt de titel al voldoende, want ik heb echt genoten van dit boek. Sinds ik dit verhaal heb gelezen kijk ik echt anders naar mijn omgeving.
Scroll een tijdje op internet, loop een rondje door het centrum van je woonplaats of kijk een tijdje naar de televisie en bedenk even hoeveel boodschappen jouw kant op worden gestuurd. Van 'koop nu!' tot 'must see!', ons brein wordt continu overspoeld met allerlei prikkels. Sommige mensen kunnen dat prima filteren, maar voor anderen is dat een stuk moeilijker. Dat geldt ook voor Stans vader. Zijn kast zit vol met pakketjes met 'bestel nu' stickers en moet nu op zoek naar een andere baan omdat de nieuwe slogan van zijn rijschool niet echt klopte. Langzaamaan valt het Stan steeds meer op dat zijn vader alles wel erg letterlijk neemt. Als ze voor een schoolopdracht een spandoek moet maken, verdiepen Stan en Amy zich daarom in de wereld van reclames.
In dit boek gaan ze in gesprek met een professor over het effect van reclames op je hersenen. Ook mooi hoe neurodivergentie daar ter sprake komt. Een toffe manier om toch veel informatie te kunnen delen in dit fictieboek. Ik leerde over steden, zoals São Paulo, waar een verbod is op reclameborden. Het woord imperatyfus vind ik ook geniaal bedacht en zet je meteen aan het denken. Hoe kunnen we omgaan met al dat nepnieuws en die (sluik)reclame om ons heen?
Het boek biedt interessante thema's om mee aan de slag te gaan in de klas en past heel mooi bij burgerschapsonderwijs of bij taal. Leerlingen zullen veel voorbeelden uit hun eigen leven kunnen geven. Laat ze kritisch naar reclames kijken en eerlijkere slogans bedenken of zinnen onderzoeken die letterlijk en figuurlijk iets anders betekenen. Een aanrader voor de klas!
Marc ter Horst ken je waarschijnlijk wel van al zijn fantastische non-fictieboeken, maar schreef met Rugzwemmen zijn eerste fictieboek. Dat smaakte toen naar meer dus gelukkig is daar nu Dit wil je lezen! Eigenlijk zegt de titel al voldoende, want ik heb echt genoten van dit boek. Sinds ik dit verhaal heb gelezen kijk ik echt anders naar mijn omgeving.
Scroll een tijdje op internet, loop een rondje door het centrum van je woonplaats of kijk een tijdje naar de televisie en bedenk even hoeveel boodschappen jouw kant op worden gestuurd. Van 'koop nu!' tot 'must see!', ons brein wordt continu overspoeld met allerlei prikkels. Sommige mensen kunnen dat prima filteren, maar voor anderen is dat een stuk moeilijker. Dat geldt ook voor Stans vader. Zijn kast zit vol met pakketjes met 'bestel nu' stickers en moet nu op zoek naar een andere baan omdat de nieuwe slogan van zijn rijschool niet echt klopte. Langzaamaan valt het Stan steeds meer op dat zijn vader alles wel erg letterlijk neemt. Als ze voor een schoolopdracht een spandoek moet maken, verdiepen Stan en Amy zich daarom in de wereld van reclames.
In dit boek gaan ze in gesprek met een professor over het effect van reclames op je hersenen. Ook mooi hoe neurodivergentie daar ter sprake komt. Een toffe manier om toch veel informatie te kunnen delen in dit fictieboek. Ik leerde over steden, zoals São Paulo, waar een verbod is op reclameborden. Het woord imperatyfus vind ik ook geniaal bedacht en zet je meteen aan het denken. Hoe kunnen we omgaan met al dat nepnieuws en die (sluik)reclame om ons heen?
Het boek biedt interessante thema's om mee aan de slag te gaan in de klas en past heel mooi bij burgerschapsonderwijs of bij taal. Leerlingen zullen veel voorbeelden uit hun eigen leven kunnen geven. Laat ze kritisch naar reclames kijken en eerlijkere slogans bedenken of zinnen onderzoeken die letterlijk en figuurlijk iets anders betekenen. Een aanrader voor de klas!
2
Reageer op deze recensie
