Een verwarrend en zoekend verhaal

rmy.smtr 05 februari 2024
In *Een kerst om te kussen*, het tweede boek van Alison Cochrun, werd ik meegenomen op een emotionele reis vol flashbacks en een onverwachte ontmoeting. Terwijl het verhaal draait om twee vrouwen die op kerstavond verliefd werden, laat Alison me ook meer kennismaken met het spectrum van LGBTQI+ identiteiten.
Het hart van het verhaal ligt in de onverwachte wendingen van het lot, waarbij de hoofdpersonages elkaar opnieuw tegenkomen. Dit zorgt voor ongemakkelijke en moeilijke situaties, maar ze komen ook te weten waarom ze elk verder zijn gegaan. Als lezer werd ik hier wel nieuwsgierig naar en wou ik toch weten hoe het verder ging.
Ik vind het heel belangrijk om meer te weten over de queer-community, maar het boek bevat bijna alleen maar queer-personages en dat vind ik onrealistisch overkomen. Daarnaast zijn de flashbacks aan het begin van het verhaal verwarrend, hoewel de betekenis ervan geleidelijk duidelijker wordt naarmate het plot vordert. Toch vind ik sommige flashbacks geen meerwaarde.Toen ik de flashbacks beter kon plaatsen, vond ik het verhaal vlotter om te lezen. Alison heeft een duidelijk en beeldende schrijfstijl, waardoor ik de film kon afspelen in mijn hoofd tijdens het lezen.
Persoonlijk vind ik haar eerst boek sterker, toch biedt het nog steeds een meeslepende leeservaring voor liefhebbers van romantiek en LGBTQI+ thema's.

Meer recensies van rmy.smtr