Vertel het voort

rmy.smtr 11 maart 2024
Het is het eerste boek van het boekencafé-serie. Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit de twee hoofdpersonages. Ze zijn in de dertig en kampen met persoonlijke problemen. Ze voelen beiden snel een klik als ze elkaar toevallig ontmoeten, maar ze willen allebei er niet aan toegeven.
De cover is warm en vrolijk met gele en oranje tinten. Op een leuke en eenvoudige wijze wordt het boekencafė weergegeven, ik mis ergens wel het theatertje op de cover waar het grootste deel van het boek over gaat.
De proloog vond ik geen meerwaarde, ik had zelfs het gevoel dat ik een spoiler las. Ook al kan je wel verwachten dat er romantiek in het spel is.
Dit is het eerste boek van de schrijfster dat ik lees. Verschillende moeilijke thema’s worden op toegankelijke wijze aan bod gebracht. Zoals hoe een MeToo-schandaal veel randschade kan berokkenen aan naasten. Hoe mensen erg onzeker door het leven kunnen gaan, omdat ze volgens de maatschappelijke normen niet aantrekkelijk genoeg zouden zijn. Hoe pestgedrag in het verleden een persoon jarenlang kan blijven achtervolgen met een laag zelfbeeld. Deze thema’s hebben het verhaal zeker meer diepgang gegeven. De schrijfstijl van Anne West is eenvoudig en vlot, ze weet de thema’s op toegankelijke wijze te verweven in de gedachten en ervaringen van de personages. Het is een unieke feelgood, wat je toch aan het denken zet. Ik kijk al uit naar het tweede deel van deze serie.

Meer recensies van rmy.smtr