Geluk of geen geluk?

rmy.smtr 19 december 2023
Isadora is net dertig geworden en haar leven is niet wat ze ervan gehoopt had. Ze heeft nog niets bereikt en brengt haar dagen eenzaam door, zowel op werk als privé. Maar het is beter zo, dan kan niemand haar teleurstellen en kwetsen. Ze is raar en niemand vindt haar leuk. Als ze een tijdschrift vindt, waarin een artikel beweert geluk te vinden op 31 manieren, is ze vastbesloten om het tegendeel te bewijzen.
De boekomslag vind ik vrij saai. De achtergrond is niet contrasterend genoeg met de personage, waardoor de huidskleur bijna verdwijnt in het achtergrond. De witte tekeningetjes zijn nauwelijks waarneembaar. Als dit boek in de winkel lag, had ik het niet meteen opgepakt om te lezen waar het boek over zou gaan. Ik las de achterflap in de catalogus, waardoor ik nieuwsgierig was naar het boek. Ik vond dat het verhaal origineel over een onderzoekster die wilt bewijzen dat geluk niet voor iedereen is weggelegd. Het boek is een feelgood waarin het vooral gaat om de ontwikkeling en verwerking van Isadora. De liefde die ze vindt bij vrienden en een man, is een belangrijk onderdeel, maar duidelijk niet de hoofdlijn van het verhaal. Het boek is ook grappig door een aantal filmwaardige, onhandige scènes wat bij zo een onderzoekster past. Ze wilt alles wat er gebeurt analyseren en is sociaal erg onhandig, wat haar ook menselijk maakt. Dit maakte dat het boek extra diepgang kreeg.
De hoofdstukken zijn mooi ingedeeld, niet te lang en niet te kort. De schrijfstijl is sterk en origineel, geschreven als een wetenschappelijk ingesteld persoon. Het verhaal wordt verteld vanuit de point of view van Isadora, die over alles nadenkt en analyseert. Ze denkt met Sir David Attenborough als voice-over en dat maakt het grappiger en persoonlijker. De personages zijn goed uitgewerkt en erg gevarieerd. Er is een moeder met 4 chaotische kinderen, waarvan de oudste blij is met de nieuwe vriendschap met Isadora. Er is een oude weduwnaar die ze ontmoet op een bankje tijdens de lunch, die mooie en droevige herinneringen ophaalt van zijn vrouw. En er is natuurlijk een knappe collega met wie ze moet samenwerken.
Dit boek heeft een mooi balans tussen zelfontwikkeling, humor, liefde en vriendschap.

Meer recensies van rmy.smtr