Een boek vol mooie, pijnlijke momenten

Rosella 25 januari 2021
De scherven is een boek vol met krachtige en pijnlijke momenten, die helaas niet altijd een mooi geheel vormen. Oftewel, ik vond het verhaal prachtig en tegelijkertijd niet zo goed.

Wat betreft personages is De scherven ijzersterk. Jess en Lucas zijn goed uitgewerkt en doen over het algemeen aan als tieners van 17 en 18. Tevens is er een duidelijk verschil in hoe ze omgaan met verlies en trauma. Fijn, want het illustreert dat er niet één standaard manier is van verwerking. Onder andere dit zorgt ervoor dat je met Lucas en Jess gaat meeleven; Amy Giles durft dan ook echt bij haar personages naar binnen te gaan. Zonde vind ik daarbij dat de conversaties tussen Jess en Lucas vaak wat aan de oppervlakte blijven. Aangezien dat mede komt doordat Jess zo gesloten is, stoort het echter niet gigantisch.

De thematiek was zowel goed als wankel. Aan de ene kant zijn de thema’s zo uitgewerkt dat ze het verhaal toestaan om tegelijkertijd zwaar en hoopvol te zijn. Hierdoor doet het boek op een paar punten na realistisch aan. Daarom is het zo jammer dat er tegen het einde iets vreselijks gebeurt, waar, in mijn beleving, te makkelijk mee wordt omgegaan. Althans, veel woorden zijn er niet aan besteed. Ik had het boek dan ook beter gevonden als deze gebeurtenis eruit was gelaten. In eerste instantie omdat het enigszins voorspelbaar is en op de tweede plaats omdat er gewoon geen ruimte voor is.

En dat brengt me bij de pacing van het verhaal. Deze was niet altijd even sterk en zorgde er soms zelfs voor dat het boek gefragmenteerd aanvoelde. Waar het begin en middenstuk namelijk vrij traag verlopen, wat overigens allesbehalve stoort, gaat het einde ontzettend snel. Grof gezegd, doen de laatste 80 bladzijden aan alsof ze zijn afgeraffeld. Alles komt dan in zo’n stroomversnelling terecht waardoor er eigenlijk nergens meer tijd voor is. Hierdoor liet het verhaal van Jess en Lucas me los waar het me juist helemaal had moeten vasthouden. Zo zonde.

Toch ben ik blij dat ik De scherven heb gelezen, al is het maar voor de mooie momenten. En daarvan waren er ondanks mijn kritiek zeker genoeg. ♡

Meer recensies van Rosella