Meeslepend, krachtig en uniek

Rosella 12 januari 2021
Toffee is meeslepend, krachtig en uniek. Dat zijn de woorden die dit boek het beste beschrijven. De manier waarop het is geschreven, in free verse, maakt dit verhaal net dat beetje anders dan normaal en het werkt ontzettend goed. Doordat het boek zo poëtisch is, komt er veel meer nadruk te liggen op bepaalde woorden of zinsdelen met als gevolg dat ze veel harder binnenkomen. Ze raken je dan echt. Complimenten gaan daarvoor ook uit naar vertaalster Sabine Mutsaers die ervoor heeft gezorgd dat je nergens merkt dat het verhaal oorspronkelijk in het Engels is geschreven.

De heftige onderwerpen die in dit boek aanbod komen, zoals huiselijk geweld, komen helemaal tot hun recht. Wat ik daarmee bedoel, is dat de zwaarte van zoiets, de manipulatie en de onmacht volledig tussen de regels door sijpelden. Het was voelbaar. Een van de dingen die ik het belangrijkste vind tijdens het lezen van een boek; dat ik voel wat de hoofdpersoon voelt. En dat deed ik. Dit boek was dan ook een pijnlijke, verdrietige maar ook hoopvolle en liefdevolle reis.

Tevens waren de personages in dit boek zodanig goed vormgegeven dat ik ze denk ik zou herkennen als ze langs zouden lopen. Ik hield echt van Marla en Allison samen. De manier waarop ze zowel tegenovergestelden als gelijken van elkaar waren, werkte erg goed. Deze wisselwerking zorgde ervoor dat de personages allebei op hun eigen manier groeiden gedurende het verhaal, zelfs al was die groei niet altijd groot. En dat hoeft ook niet; ik vond het juist mooi.

Wel is het zo dat dit boek niet altijd even geloofwaardig is wat betreft de plotlijn, maar dit vond ik niet heel storend gezien de dementie en het huiselijk geweld zo goed zijn vormgegeven. Toch raakte het boek me hierdoor net iets minder dan had gekund. Want hoewel de kippenvel momentjes daar waren, heb ik niet veel aan Toffee moeten terugdenken toen ik het had dichtgeslagen. Jammer, want daartoe had het zeker de potentie.

Al met al is Toffee dus een onwijs meeslepende en unieke YA, die het volledig waard is om te lezen. Als je op zoek bent naar iets wat echt anders is, dan is dit absoluut een aanrader! ♡

Meer recensies van Rosella