Bjjzonder mooi én uniek

Rosella 27 december 2020
Hallo Nu vertelt een bijzonder mooi verhaal dat net zo bijzonder mooi geschreven is. De bladzijden worden gevuld met parels van zinnen, die je niet één maar twee of drie keer wilt lezen. Omdat ze je aan het denken zetten; zelfs als je het boek dichtslaat, laat het je niet zomaar los. Het verhaal van Jude en Novo doet aan als een YA contemporary, maar mag zeker magisch genoemd worden. Het is dan ook hartstikke uniek. Mijns inziens is er weinig waarmee het vergeleken kan worden. Er zijn namelijk niet veel andere boeken binnen het YA die zich aan magisch realisme wagen.

Bijzonder mooi is dit verhaal echter niet alleen door de schrijfstijl. Het is ook bijzonder mooi omdat het haast ongrijpbaar is. Met Novo is van alles mogelijk, waardoor de werkelijkheid ineens uit zoveel meer bestaat dan wat wij kennen. In Hallo Nu wordt dan ook vooral met het concept van de tijd gespeeld. Iets wat je evengoed niet veel tegenkomt en wat hier prachtig is uitgewerkt. Bij het lezen moet je regelmatig nadenken over wat Jude en Novo meemaken en wat er gaande is. Heel fijn, want zo voel je je als lezer uitgedaagd. En als je het dan begrijpt, begrijp je het ook echt.

Verder krijg je al snel een band met Jude en Novo, ondanks dat het boek niet meer dan 159 bladzijden telt. En hoewel korte verhalen normaal niet mijn ding zijn, heeft Hallo Nu precies het juiste aantal pagina’s. Ik denk zelfs precies het juiste aantal woorden. De reis die je met Jude en Novo maakt hoeft niet langer te duren. Het is goed zo. Daarnaast, in een ander Nu gaat hij vast nog wat langer door. ;)

Tot slot voelt het alsof Jude het verhaal aan jou, de lezer, vertelt. Dit is op een hele fijne manier gedaan; het is haast alsof ze tegenover je zit. Hierdoor nodigt het boek je uit om het in een ruk uit te lezen. Dat ik dat niet heb gedaan, komt voornamelijk doordat ik een aantal bladzijden opnieuw heb gelezen. Gewoon omdat ze zo mooi waren.

Al met al is Hallo Nu dus heel uniek en vooral heel mooi! Het is verfrissend om een YA te lezen die uitdagend is en waarbij niet alles is voorgekauwd. Zeker een aanrader! ♡

Meer recensies van Rosella