Een heerlijk zwijmelboek

Rosella 18 januari 2021
When It’s Real is een heerlijk zwijmelboek waar je hardop om moet lachen, terwijl het net genoeg diepgang biedt om het verhaal toch wat gewicht te geven. Oakley en Vaughn, de hoofdpersonages, hebben dan ook beide hun eigen verleden, heden en toekomst voor ogen. Dit is goed uitgewerkt en laat mooi zien waarom ze nu zijn wie ze zijn. Tevens hebben ze hierdoor een nogal verschillende kijk op het leven, wat een sfeer creëert die uitnodigt tot verder lezen.

Verder is de schrijfstijl vrij simpel. Over het algemeen vind ik ‘simpel’ geschreven boeken, zeker binnen het YA, niet fijn. Toch moet ik toegeven dat het in dit geval bij het boek paste. In mijn beleving is dit boek niet bedoelt om de lezer een boodschap mee te geven. Het is vooral bedoelt om de lezer te vermaken en dat lukt op deze manier erg goed. Wel zaten er een aantal pijnlijke momenten in het verleden van de personages en deze raakten me, vooral door de manier waarop ze waren omschreven, niet. Althans, niet genoeg.

Als je op zoek bent naar iets verrassends, dan moet je When It’s Real laten liggen. Hoewel de opzet enigszins origineel lijkt, wordt de ene na de andere bladzijde gevuld met clichés. Ook hierbij geldt dat dat wel bij dit type boek past; ik had het dan ook verwacht voordat ik begon met lezen. Het plot is hierdoor grotendeels van tevoren te voorspellen met als gevolg dat het einde eigenlijk al duidelijk is voordat je bent begonnen.

Dat alles neemt niet weg dat When It’s Real je echt met zich meesleurt. Want hoewel ik een goed beeld had van wat er stond te gebeuren, heb ik het boek razendsnel uitgelezen. Oakley en Vaughn zijn onwijs leuke personages, hoewel soms wat frustrerend, die je samen echt aansporen tot doorlezen. Gewoon omdat je graag wilt lezen wat er tussen hen gebeurt en wat ze voelen. Dat vind ik erg knap gedaan!

Al met al is When It’s Real een heerlijk boek om tussen alle zware kost door te lezen. Als je even wilt weg zwijmelen, is het dus zeker een aanrader! ♡

Meer recensies van Rosella