Origineel plot dat goed in elkaar steekt!

Rosella 08 maart 2021
Soms lees je een boek met bepaalde verwachtingen en dan komen die verwachtingen allesbehalve uit. Dat hoeft niet slecht te zijn, integendeel zelfs, en dat heeft Ninth House wel bewezen. Het is intrigerend, duister en steekt vooral goed in elkaar. Daarnaast is het ook nog eens onwijs origineel!

Wat betreft personages gaat Ninth House erg in op het verleden van hoofdpersoon Alex en wat dat met haar heeft gedaan. Hierdoor heb je als lezer het gevoel dat je haar begrijpt en voel je tot op zekere hoogte met haar mee. Ik schrijf tot op zekere hoogte, omdat bepaalde scènes alsnog niet volledig binnen komen. Zo zonde. Tevens heeft Leigh Bardugo met Darlington een personage neergezet dat erg interessant is – hopelijk leren we hem dan ook beter kennen in deel twee. Alle overige personages, en dat zijn er nogal wat, blijven daarentegen erg oppervlakkig. Jammer, aangezien dat toch een stukje afstand creëert tussen de lezer en het boek.

Maar waar dit boek op het gebied van personages wat verbeterpunten heeft, was het op het gebied van het plot ijzersterk. Wanneer je als lezer goed oplet, vallen alle puzzelstukjes tijdens het lezen namelijk op hun plek. Iets wat me erg scherp hield. Hoewel dat voor mij dus een grote plus is, kan het ook een grote min zijn. Zodra je gedachten even afdwalen, ben je de draad kwijt. Het is dus absoluut geen boek om even snel tussendoor te lezen.

Wanneer het aankomt op schrijfstijl is Ninth House vlot geschreven en het leest heerlijk weg. Wel is het in het begin wat langdradig, mede doordat er heel wat informatie op de lezer afkomt. Storend is dit niet, aangezien deze informatie geleidelijk en op duidelijke wijze wordt gegeven, maar het zorgt ervoor dat het wat tijd kost voordat je helemaal in het verhaal zit en voordat het plot echt op gang komt.

Al met al is Ninth House dus een echte aanrader als je op zoek bent naar een (dark) fantasy verhaal dat niet alleen origineel is maar ook goed in elkaar steekt! ♡

Meer recensies van Rosella