Bijzonder boeiend boek

Rosemarijn Milo 04 augustus 2021 Auteur
‘De eeuw van mijn moeder’ van Maria Janssen is een bijzonder boeiend boek. Ik heb het omvangrijke werk van ruim 500 bladzijden gretig weggelezen en heb grote bewondering voor de manier waarop Janssen de Nederlandse, Europese en hier en daar ook de wereldgeschiedenis heeft vervlochten met haar familiegeschiedenis. Zij heeft daarvoor zeer omvangrijk onderzoekwerk moeten doen over de meest diverse onderwerpen en onderdelen van de geschiedenis van de 20e eeuw, de hele eeuw waarin haar moeder heeft geleefd. Het boek leest als een roman door een heel persoonlijke noot, afgewisseld met achtergrondinformatie. Het is Maria Janssen gelukt te beschrijven hoe gedurende die honderd jaar in de Nederlandse context van zich steeds uitbreidende sociale zekerheidsvoorzieningen arbeidersfamilies konden opklimmen uit armoede en achterstand en vrouwen en andere gediscrimineerde groepen van de bevolking tot (een zekere mate van) emancipatie konden komen. Daarmee is ze in haar opzet op bewonderenswaardige wijze geslaagd.

Meer recensies van Rosemarijn Milo