Prachtige tegenhanger van 'Kom Atir kom'

Rosemarijn Milo 24 augustus 2021 Auteur
Met ‘In de voetsporen van Zarafa’ heeft Agnita de Ranitz een bijzonder origineel vervolg geschreven op haar succesvolle roman ‘Kom Atir kom’. Waar zij in laatstgenoemd boek de Soedanese dierenverzorger Atir en de Parijse zoöloog Saint-Hilare als begeleiders van de tot dan in Frankrijk ongeziene giraf te voet van Marseille naar Parijs laat gaan, stelt ze de huidige reiziger in staat deze reis te maken met de auto, en zelfs de lezer vanuit zijn luie stoel.
‘In de voetsporen van Zarafa’ is een indrukwekkend geheel van originele reisinformatie, beschrijvingen van steden en landschapsschoon, een prachtige verzameling anekdotes, weetjes, culturele en historische gegevens, alles in een mooie buitenkant en origineel opgemaakte en zeer verzorgde binnenkant. Ik heb grote bewondering voor de hoeveelheid en verscheidenheid aan informatie die Agnita de Ranitz in deze gids heeft weten te verwerken en de inventiviteit waarmee ze de bijbehorende afbeeldingen heeft weten te vinden. Het leuke, ten slotte, is dat dit boek heerlijke en onderhoudende lectuur oplevert precies als de bijbehorende roman, waarnaar ter verduidelijking regelmatig wordt verwezen.

Meer recensies van Rosemarijn Milo